Statistika piratskih napada u 2016.


Izvor: http://www.eunavfor.eu/

 

U posljednjih nekoliko godina, tisuće pomoraca su ubijeni, ranjeni, zlostavljani, odvedeni u zarobljeništvo, a broj piratskih napada i oružanih pljački dramatično se povećao.

Kakva je trenutna situacija?

Napadi koji su prethodno bili ograničeni na nigerijske i somalijske priobalne vode, sada su se proširili na istok, preko Indijskog oceana.

Svakim danom problem piratstva raste.  Napadi u blizini obale Somalije, Crvenog mora, Adenskog zaljeva, Arapskog mora i Indijskog oceana, su sve češći, rašireniji, ali i nasilniji. Ulozi su sve veći, s rastućim iznosima traženih otkupnina.

Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) i pomorska industrija vrši sve veći pritisak na vlade s ciljem hitnog rješavanja problema piratstva, prije nego li se posljedice istog počnu odražavati i izvan pomorske zajednice, u bilo kojem sektoru diljem planeta.

Kakav je utjecaj piratstva na pomorce?

Pomorci su na "prvoj liniji bojišnice" u borbi s piratima. Svi pomorci koji plove u tranzitu kroz Adenski zaljev i sjever Indijskog oceana, žive i rade s rizikom od mogućeg napada.

Kad pirati napadnu brodove, posada trpi stres od mogućeg napada vatrenim oružjem, puškama i raketnim pogonom granata te mogu biti držani u zarobljeništvu neodređen vremenski period.

Nakon preživljenog napada, pomorci mogu biti ozbiljno pogođeni tkz. PTSP-om, odnosno posttraumatskim stresom. Indikacije govore da se pirati odnose prema zarobljenim pomorocima sve lošije, a neki pomorci su držani i u samicama te podvrgnuti drugim okrutnostima.

Predstavnici Međunarodne pomorske organizacije (IMO), tvrde da od siječnja 2011. postoji više od 700 pomoraca koji su zarobljeni na više od 30 brodova. Međutim, druge analize sugeriraju da ta brojka može biti veća i od 800!!

Utjecaj na pomorsku industriju

Za brodarsku industriju su troškovi ogromni. Operateri su danas suočeni s rastućim premijama osiguranja za visoko rizična područja, koje sada pokrivaju većinu Indijskog oceana i jedan od najprometnijih pomorskih puteva u svijetu. Ostali troškovi uključuju instaliciju preventivnih mjera i zaštite na brodu, zapošljavanje privatnog sigurnosnog osoblja, kao i otkupninu plaćanja za zarobljenu posadu i brod.

Tu je zatim i širi gospodarski utjecaj piratstva, koji prema nedavnom izvješću podrazumijeva trošak od 7-12 milijardi $ godišnje. Brodovlasnici sve teže pronalaze opravdanje za ovakvo riskiranje života svojih posada. Pokušavaju pronaći posade koje su spremne raditi u rizičnom tranzitnom prostoru. 

S pogoršanjem situacije, sve je realniji scenarij blokade tog područja, odnosno zabrana plovidbe svim brodovima na Rogu Afrike. To bi značilo povećanje trajanja rute na većini putovanjima, rast troškova prijevoza, astronomski rast cijene nafte i s time ogroman utjecaj na već krhku svjetsku ekonomiju.

Pogođena područja uključuju dva strateški važna sjecišta pomorske industrije. Oko 7,5% svjetske trgovine prolazi Sueskim kanalom. Tjesnac Hormuz vodi do Arapskog mora i dnevni prosjek od 16,5 do 17 milijuna barela prolazi kroz ovo strateško područje. To je ukupno 40% svjetskog naftnog prekomorskog tranzita i 20% svih svjetskih naftnih tranzita. 

Drugi aspekt problema piratstva koji je također nezanemariv jest i stvarna opasnost od ekološke katastrofe. Granatni pogoni koje koriste mnogi pirati su sposobni napraviti štetu na trupu tankera koja može uzrokovati ozbiljno onečišćenje mora ili fatalnu eksploziju s posljedicama sličnim onima prošle 2010. u Meksičkom zaljevu.

Što možemo napraviti?

ITF smatra da je potreban niz mjera kako bi se spriječilo piratstvo i opasnosti koje ono predstavlja za pomorce.

To uključuje:

  • Međunarodnu pomoć za one države koje žele sudjelovati u borbi protiv piratstva, ali koji nemaju financijskih sredstava.
  • Međunarodni pritisak na rješavanje problema država koje ne žele poduzeti mjere kada se piratstvo odvija u njihovoj nadležnosti, na brodovima koji viju njihovu zastavu ili izravno utječu na njihove državljane.
  • Akciju obalnih država ukoliko je potrebna, uključujući i kaznene postupke, bez nepotrebnog odgađanja broda ili posade.
  • Zastave država pomažu napadnutim brodovima koji vijore njihovu zastavu
  • Države pomažu svojim državljanima pomorcima koji su žrtve piratstva
  • Blisku suradnju između svih partnera u pomorskoj industriji u borbi protiv ovih zločina
  • Veću svijest i znanje pomoraca o opasnostima od piratstva i oružanih pljački
  • Promptno izvješćivanje svih incidenata, uključujući i nacionalnosti pomoraca žrtava
  • Veću uporabu opreme, kao što je CCTV s ciljem otkrivanja i sprečavanja napada

 Za više informacija posjetite www.SaveOurSeafarers.com i www.itfglobal.org