19.09.2014 Iz zemlje

Prenosimo vijest iz Novog lista, autor teksta Marinko Glavan: Stanko Zloić hospitaliziran je zbog komplikacija uslijed puknuća slijepog crijeva, a obitelj danima nije mogla doznati njegovo stanje. »Službenica veleposlanstva u Pretoriji hladno nam je rekla da to nije njihov posao i da nemaju novca da šalju nekoga u Durban«, kazala nam je Zloićeva supruga Rina.

Moj suprug završio je u teškom stanju u bolnici u Durbanu, a naše veleposlanstvo u Južnoafričkoj republici odbilo nam je na bilo koji način pomoći da saznamo u kakvom je stanju i što se s njim događa, kaže Rina Zloić, supruga riječkog pomorca Stanka Zloića, koji je prošle nedjelje zbog komplikacija nastalih uslijed puknuća slijepog crijeva u kritičnom stanju hospitaliziran u južnoafričkoj luci Durban.
    Puna četiri dana obitelj je pokušavala doznati bilo što o njemu, barem je li živ i u kakvom je stanju, no niti iz švicarske kompanije za koju radi, niti iz hrvatskog veleposlanstva u Pretoriji nisu im htjeli pomoći u najtežim trenucima neizvjesnosti.
   
Pohvala posadi broda

– Iz kompanije Atlant Ship nazvali su mog sina i kazali mu da je Stanku jako loše. To je bilo sve što su rekli, pa sam odmah nazvala na brod, gdje mi se javio zapovjednik Stjepo Ribar. Kazao mi je da je suprug u teškom stanju, toliko da mi se nije mogao javiti na telefon. Rekao mi je da su okrenuli kurs prema Durbanu, kako bi tamo dobio liječničku pomoć. Članovi posade stalno su dežurali kraj njega, nastojeći mu olakšati bolove koliko su mogli, a zapovjednik me je u nedjelju ujutro obavijestio da je Stanko prebačen u bolnicu. Za njega i posadu mogu reći samo riječi hvale, jer su dali sve od sebe da mu pomognu, kao i da nas obavještavaju o svemu što se događa, kaže Rina Zloić.
Nakon vijesti da joj je suprug u bolnici, pokušala je saznati što se s njim događa preko sjedišta kompanije u Švicarskoj, gdje su joj samo odgovorili da je u bolnici. Na njezina daljnja pitanja i svakodnevne pozive prema kompaniji, koju su osim nje zvali i sin, te šogorica, rečeno im je jedino da »ne mogu doći do doktora«.
    – Gospođa s kojom sam razgovarala bila je izuzetno bezobrazna, na kraju je čak ona mene verbalno napala, nakon čega su prekinuli komunikaciju s nama, kaže supruga nesretnog pomorca.
   
Zatečeni odgovorom

Inače, Stanku Zloiću, pedesetčetverogodišnjem prvom časniku palube s preko 25 godina iskustva na moru, ovo je prvi ugovor na švicarskoj kompaniji, a u trenutku kada mu je pozlilo brod je s teretom voćnog soka plovio iz Brazila prema Japanu.
    Paralelno s nastojanjima da preko kompanije saznaju bilo što o zdravstvenom stanju svog supruga i oca, obitelj je kontaktirala i Ministarstvo vanjskih poslova, nadajući se barem s te strane pomoći u nevolji.
    – Službenica ministarstva koja se javila na naš poziv, rekla nam je da im pošaljemo e-mail, ili da pokušamo kontaktirati naše veleposlanstvo u Pretoriji. To smo odmah i učinili, no tamo smo doživjeli novo razočaranje. Osoba koja se javila na poziv hladno nam je, nakon što smo detaljno objasnili cijelu situaciju, rekla kako »to nije posao veleposlanstva«, kao i da oni »nemaju novca da šalju nekoga u Durban« da utvrdi što se događa s mojim suprugom. Ostali smo zatečeni takvim odgovorom. Pa što je posao hrvatskog veleposlanstva, ako nije pomoć hrvatskim državljanima u Južnoafričkoj republici.

Nevjerojatan mi je takav odnos prema vlastitim građanima iz čijeg poreza i oni dobivaju svoju plaću, kaže Zloić, koju je upravo odgovor veleposlanstva ponukao da cijelu priču iznese u javnosti. – Naprosto ne želim da se to idući put dogodi nekoj drugoj obitelji, ističe Zloić.

 

Brazzoduro: Službenika pozvati na odgovornost

Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Predrag Brazzoduro ističe kako je iznenađen postupkom zaposlenika veleposlanstva.
    – Očito je obitelj Zloić naletjela na nekoga u veleposlanstvu kome se ne da raditi njegov posao. Pošto nemamo informacija o slučaju, moramo provjeriti s Ministarstvom vanjskih poslova o čemu je riječ, no osobu koja je tako odgovorila obitelji iz Ministarstva trebaju pozvati na odgovornost i naputiti ga što mu je posao. A posao mu je da pomaže hrvatskim građanima u nevolji, a u ovom slučaju očito imamo hrvatskog državljanina koji je u velikoj nevolji, kaže Brazzoduro, ističući kako ga ovaj slučaj čudi jer je u zadnjih nekoliko godina uspostavljena vrlo dobra suradnja s Ministarstvom u sličnim situacijama.
Brazzoduro najavljuje kako će Zloića u bolnici obići predstavnici Međunarodne federacije transportnih radnika(ITF) u Južnoafričkoj republici, te će o svemu obavijestiti i njegovu obitelj.

   
MVP: Kompanija nas nije obavijestila o Zloiću

S obzirom na odgovor službenika Veleposlanstva u Pretoriji obitelji Zloić, Ministarstvu vanjskih poslova uputili smo upit, tražeći pojašnjenje djelokruga poslova veleposlanstva, kao i koliki je godišnji budžet tog diplomatskog predstavništva te broj zaposlenih u njemu.

    »Kompanija nas na žalost nije obavijestila o g. Zloiću. Reagirali smo čim je veleposlanstvo primilo mail rodbine, a g. Zloića je na zamolbu hrvatskog Veleposlanstva posjetio hrvatski državljanin iz Durbana. O njegovom zdravstvenom stanju i kontakt telefonu na koji ga se može nazvati Veleposlanstvo je obavijestilo rodbinu. Financijska sredstva veleposlanstva su ograničena i raspoređuju se iz ukupnog proračuna MVEP za tekuću godinu. Dio prihoda dobiva se putem konzularnih pristojbi, a kolika će to suma biti ne može se unaprijed predvidjeti. U veleposlanstvu RH u Južnoj Africi, uz veleposlanicu rade još dva diplomata, odgovorili su iz Ministarstva vanjskih poslova.
 

Pomogli privatni kanali

Nakon što ni od kompanije niti od državnih tijela nisu dobili nikakvu pomoć, obitelj je privatnim kanalima, preko rodbine i poznanika, tek jučer napokon uspjela doći do kontakata liječnika koji vodi slučaj njenog supruga.

    – Da nije bilo suprugovog nećaka Vlade Vivode, koji živi u Australiji, ali ima poznanika u Južnoafričkoj republici preko kojeg smo napokon došli do kontakata, i dalje bi bili u potpunom neznanju što se događa sa Stankom. Možete zamisliti kako smo se osjećali ova četiri dana, pitajući se kako mu je, kaže Zloić.
    Njen suprug i dalje je, prema infmoracijama što ih je obitelj dobila od liječnika iz Durbana, u ozbiljnom stanju. Nad njim je izvršen kirurški zahvat kojim je odstranjen sadržaj koji se iz puknutog slijepog crijeva razlio po trbušnoj šupljini, no i dalje je pod stalnom prismotrom, a ukoliko mu se stanje do subote ne popravi uslijedit će nova operacija.
    – Nadamo se i vjerujemo da će na kraju biti sve u redu. Ali nismo mogli prešutjeti odnos naše države prema svojim građanima jer, ponavljam, ne želimo da neka druga obitelj prođe sličnu dramu, zaključuje Rina Zloić.
   
Bankomat državi

Slučaj Stanka Zloića, nažalost, nije ni rijedak ni usamljen primjer bešćutnog odnosa državnih institucija prema pomorcima u nevolji. Valja se prisjetiti samo riječkih pomoraca s broda Katina, koji su jedva izvukli žive glave, nakon više od pola godine gladovanja, bez struje i tekuće vode na sidru u vodama Jemena, gdje ih je na cjedilu ostavila domaća brodarska tvrtka »Brodarstvo d.o.o.« Vitomira Jurage. Njima je, nakon kalvarije u kojoj je nekima od njih nepovratno uništeno zdravlje, po povratku iz Jemena, državni aparat mrtvo-hladno odrezao po nekoliko desetaka tisuća kuna poreza, iako im kompanija za svo vrijeme provedeno u neljudskim uvjetima nije isplatila ni centa plaće. Tu činjenicu poreznici su glatko izignorirali, iako bi bilo ljudski i moralno, kad im već nisu mogli pomoći dok su bili u Jemenu, da država pomorcima barem ne naplati porez na plaće koje nikad nisu dobili. Sličnih je primjera bilo još, a najnoviji slučaj Stanka Zloića s pravom će dodatno ogorčiti sve pomorce koji ionako državi, kako ih većina ističe, služe samo kao bankomat, dok zauzvrat, pokazalo se i ovoga puta, ne dobivaju gotovo ništa.

 

Novi list, Marinko Glavan, 19.rujna 2014.