05.03.2014 Iz zemlje

Prenosimo tekst iza današnje Slobodne Dalmacije: 

Sindikat pomoraca Hrvatske (SPH) oštro se protivi prošlotjednoj najavi prodaje splitskog „Jadroplova“, brodara u većinskom državnom vlasništu. Kako kaže Neven Melvan, voditelj splitskog ureda SPH, aktualna kriza gospodarstva i brodarstva je, kaže, najgore moguće vrijeme za prodaju jedne vrijedne državne tvrtke kao što je „Jadroplov“.

- Dok se svjetsko brodarstvo bori protiv recesije okrupnjavanjem flote, hrvatska se flota i dalje cjepka, te nestaje, a sve u svrhu vrlo kratkoročnog krpanja državnog proračuna. Nemamo ništa protiv privatizacije koja bi donijela novu vrijednost i ojačala hrvatsko brodarstvo, ali ovo što se danas nudi očigledno nije to. Zato smo protiv protiv ovog očajničkog privatizacijskog procesa.

- U slučaju privatizacije „Jadroplova“ realna je mogućnost da Split u konačnici ostane bez jedinog ozbiljnog brodara, da 350 pomoraca ostane bez posla i da Hrvatska za smiješno malen iznos proda tvrtku koja je uspjela preživjeti sve dosadašnje hrvatske pljačke. Sjetimo se samo „Croatia linea“, „Dalmatinske plovidbe“, ili „Šibenske plovidbe“... - prisjetio se sindikalac Melvan tužnih primjera brodarskih privatizacija na hrvatski način.

350 pomoraca

Prema Melvanovim riječima, vrijednost „Jadroplova” su, u prvom redu, hrvatski pomorci i flota od osam brodova, a koji su po nekim procjenama danas vrijedni oko 145 milijuna dolara. Uz to, kaže ovaj pomorski sindikalist, splitski brodar najavio je i izgradnju nova četiri broda za rasute terete.

- Nisu zanemarive ni nekretnine, koje su vrijedne oko 10 milijuna dolara. “Jadroplov„ nije preopterećen kreditima i hipotekama. Vrijednost dionice je nerealno niska, a posljednji događaji na relaciji „Jadroplov“-„Brodosplit“- država pridonijeli daljnjem padu vrijednosti dionice. Nije mogao biti lošiji trenutak da se objavi privatizacija. Ono što će se vjerojatno dogoditi ako se realizira ponuda o kojoj smo čitali u medijima o interesu grčkih kupaca (grčki brodar „Tsakos grupa“, op.a.), jest odlazak brodova i „utapanje“ u jednoj od grupacija stranih vlasnika.

- U tom slučaju, a prema grčkoj tradiciji, uslijedilo bi ukrcavanje jeftinijih posada i tada bi se pokazao sav besmisao takve privatizacije. Ovdje nije riječ o nekretnini, tvornici ili hotelu, koja se fizički nalazi u Hrvatskoj i koja kao takva mora nastaviti zapošljavati naše radnike. Ovdje je riječ o vrijednosti koja jednim potezom pera postaje formalno i stvarno vlasništvo kompanije ili grupacije, te potpuno nestaje s ovih prostora. Ne treba biti prorok jer svi koji prate pomorstvo posljednjih godina mogu naslutiti kamo će nas odvesti eventualno prihvaćanje grčkih ili sličnih ponuda - poručuje Melvan, voditelj ureda SPH.
DENIS KRNIĆ