24.02.2020 Iz svijeta

Autori: Luka Mišić, Vladimir Svalina

Središnji događaj EU brodarstva, European Shipping Week (ESW) održan je u Brusselsu, od 17. -21.  veljače 2020. u organizaciji European Community of Shipowners Associations (ECSA).

Pored niza predstavnika europskih i nacionalnih institucija, udruženja te brodarskih kompanija, događaju su prisustvovali i predstavnici ITF / ETF-a (European Transport Workers Federation) i udruženih pomorskih sindikata iz Hrvatske, Francuske, Belgije, Norveške, Velike Britanije i Ukrajine.

Treći po redu tjedan Europskog brodarstva održan je u ključnom trenutku. Događaj je obilježen nizom rasprava o tranziciji pomorske industrije te izazovima koji predstoje svim dionicima sektora, prvenstveno u smislu digitalizacije, te potrebne transformacije u klimatski neutralnu industriju te budućih odgovarajućih pogonskih goriva brodova. Konferencija se odvijala u radnim skupinama koje su obrađivale različite teme i aktualnosti. Završna konferencija je održana 20. veljače 2020. u cjelodnevnom trajanju.

Potreba da se trajno smanjuje emisija stakleničkih plinova je dominirala kao ključna tema konferencije. U tom smislu i EU brodarstvo zaključuje da je potrebno u tome aktivno sudjelovati. Brodovi ovisno o tipu i veličini emitiraju od 2,5 do 12,5 grama CO2 po t-km. Tranzicija u klimatski neutralnu industriju je izazov, ali i prilika za brodarstvo i Europski pomorski klaster. To zahtjeva proaktivnu suradnju između regulatora, industrije i ostalih dionika što može povećati konkurentnost Europskog brodarstva i ostale industrije vezane za pomorstvo. EU brodari smatraju da je primjenom sadašnjih i novih tehnologija moguće do 2030. postići cilj smanjenja emisije stakleničkih plinova s brodova za 25%, međutim ostaje velika nepoznanica je li to smanjenje moguće na razinu do najmanje 50% u razdoblju do 2050. godine.

Istaknuto je da je svjetska ekonomija pod pritiskom trgovinskih napetosti, sigurnosnim problemima, rastućem protekcionizmu i slabljenju uloge multilateralnih institucija. Promet morem je okosnica svjetske ekonomije i osjeća se negativni utjecaj ovih pojavnosti. Brodarstvo u svijetu ostvaruje 90% svjetske robne razmjene. Istovremeno Europa je suočena s rastućom konkurencijom iz Azijskih zemalja poglavito Kine. Brodovlasnici iz EU kontroliraju 40% globalne flote.

Predstavnici Europskih brodara (MSC, CMA CGM, Stena Line, Grimaldi, nizozemski brodari, udruga grčkih brodara) su naglasili da je brodarstvo povijesno nasljeđe Europe i da EU brodari dominiraju u svijetu sa svojom flotom. EU brodari moraju ostati konkurentni i da se problemi koji otežavaju poslovanje ne mogu riješiti samo na razini EU već na globalnoj razini. Pri tome je uloga Međunarodne pomorske organizacije (IMO) presudna.

ETF i pomorski sindikati istaknuli su potrebu da se Europska pomorska industrija i pomorska zvanja učine atraktivnijima i da se osigura karijera budućim pomorcima i ostalim stručnjacima u pomorstvu. U tom kontekstu naveden je niz primjera kojima Europske institucije mogu zaštiti i poticati karijere budućih europskih pomoraca u širem pomorskom sektoru. EU članice kreiraju preko 2 milijuna radnih mjesta u brodarstvu (pomoraca, agenata, pomorskih pilota, tehničkih i pomorskih stručnjaka, osiguravatelja, dobavljača goriva i ostale tehnike, pravnih stručnjaka, konzultanata i financijaša). Tu posebno treba naglasiti potrebu da se stvore uvjeti i sredstva da brodarstvo postane ponovno atraktivna industrija za mladi naraštaj uz ravnopravno učešće i žena u ovom zanimanju.

Događaju je prisustvovao i Državni tajnik za more Josip Bilaver u Vladi Republike Hrvatske koji je u svome govoru istaknuo bogatstvo Hrvatske pomorske tradicije, te potrebu da se Ministarskom deklaracijom koja će biti potpisana u Opatiji u ožujku 2020. za vrijeme presjedanja Hrvatske Europskim vijećem dodatno naglasiti potreba zaštite okoliša, europskih pomoraca te podrške europskih institucija financiranju inovacija u pomorskom sektoru.

ESW je uspješno završio s radom s porukom kako je EU pomorski klaster jedinstven i spreman za sve izazove koje stoje pred njim.