25.04.2016 ITF/ETF

NEKOLIKO desetaka tisuća ljudi prosvjedovalo je u subotu u Hanoveru, na sjeveru Njemačke, protiv planiranog sporazuma o slobodnoj trgovini između EU-a i SAD-a (TTIP), koji američki predsjednik Barack Obama i njemačka kancelarka Angela Merkel zdušno brane, uoči Obaminog posjeta Njemačkoj.
 

Policija procjenjuje da se okupilo više od 35.000 ljudi, a organizatori čak 90.000. "Ne želimo TTIP. Želimo demokraciju, ne kulturu tajnovitosti i vladavine velikih kompanija", kazala je umirovljenica Hanna Berlin (66). "Nema razloga slijediti SAD. Europsko društvo ne treba napredak na štetu okoliša", rekao je Ladislav Jelinek, 38-godišnji Čeh koji živi u Njemačkoj već dvije godine.

Nijemci predvode u protivljenju TTIP-u u EU-u i u listopadu ih je u Berlinu već prosvjedovalo između 150.000 i 250.000. Nevladine organizacije i sindikati sporazum kritiziraju već mjesecima, upozoravajući da će dovesti do snižavanja europskih standarda i omogućiti velikim kompanijama da osporavaju nacionalne zakone na arbitražnim sudovima.

Raste skepticizam

Skepticizam raste i na drugoj strani Atlantika. Samo 17 posto Nijemaca i 15 posto Amerikanaca smatra da je TTIP "nešto dobro", prema više od 50 posto 2014., po ispitivanju zaklade Bertelsmann.

Tijekom posjeta Londonu u subotu, Obama je pokazao razumijevanje za takve bojazni. Trgovinski sporazumi u prošlosti su "ponekad služili interesima velikih kompanija a ne nužno radnika", priznao je. Obama namjerava tijekom posjeta Njemačkoj u nedjelju i ponedjeljak dati novi zamah pregovorima o tom sporazumu koji su u zastoju.

Bild: Sporazum će stvoriti radna mjesta

Sporazum je "jedan od najboljih puteva za promicanje rasta i otvaranje radnih mjesta", "osnažit će trgovinu i stvoriti radna mjesta u SAD-u i EU-u", poručio je u subotu u razgovoru za Bild.

Angela Merkel također je izrazila potporu TTIP-u. "Ne popuštamo kad je riječ o našim normama, štitimo ono što se danas radi u Europi na području zaštite okoliša i potrošača", istaknula je u video poruci. Merkel je naglasila da je sporazum dobar za obje strane i prilika za EU da "definira norme svjetskih razmjera". U slučaju da sporazum bude dogovoren, što Berlin službeno očekuje do kraja godine, druge svjetske sile "teško bi mogle dugo zaostajati", ističe.

U New Yorku će u ponedjeljak početi 13. krug pregovora o TTIP-u. Trump i Clinton ne zagovaraju sporazum. Donald Trump i Hillary Clinton, vodeći kandidati za nominaciju za predsjedničke izbore, nisu previše naklonjeni tom sporazumu. Ako dogovor ne bude postignut ove godine, "jako je neizvjesno hoćemo li ga ikada sklopiti", rekao je američki predstavnik za trgovinu Michael Froman za Handelsblatt. 

Francuska je nedavno upozorila da će prekinuti pregovore o TTIP-u ako uskoro ne bude napretka. "Kazao sam u rujnu da bismo, ako ne bude napretka, trebali prekinuti pregovore. Ta opcija još je na stolu", rekao je francuski ministar trgovine Matthias Fekl prošli utorak, na margini konferencije o TTIP-u u Parizu. "Svjesni smo da neke zemlje žele sporazum pod svaku cijenu" u roku koji diktiraju američki izbori, rekao je. "To nije francuski pristup." Francuski socijalistički predsjednik Francois Hollande također je protiv TTIP-a.

Hollande bez konačnog odgovora

"Francuska uvijek može reći ne", rekao je Hollande u televizijskom intervjuu za France 2 14. travnja, prenio je Reuters. "Ako ne bude reciprociteta, ako ne bude transparentnosti, ako bude opasnosti za poljoprivrednike, ako ne budemo imali pristup javnim nabavama u SAD-u a SAD bude imao pristup svemu što mi ovdje radimo, tada na to neću pristati", obećao je Hollande, kojeg na proljeće iduće godine očekuju predsjednički izbori, a popularnost mu je rekordno niska.

Šezdeset francuskih socijalističkih zastupnika i senatora apeliralo je početkom mjeseca u članku u Le Mondeu da francuski parlament "ne bude ušutkan" u tom pitanju, kritizirajući "manjak transparentnosti" u pregovorima o TTIP-u. "Nitko ne zna" što sadrži TTIP, a ove bi godine trebao biti zaključen, upozorili su.

Europska povjerenica za trgovinu Cecilia Malmstroem kazala je prošli mjesec da želi zaključiti većinu poglavlja TTIP-a do ljeta, uključujući najspornija pitanja kao što su javne nabave u SAD-u, rješavanje sporova između investitora i država i europska pravila o proizvodima zaštićenog podrijetla.

IZVOR: www.index.hr

KOMENTAR GLAVNOG TAJNIKA SINDIKATA POMORACA HRVATSKE: 

Krivo argumentirano i još gore opisano. Nije 90% uključivši i moju malenkost, protiv Sporazuma, već protiv načina na koji se Sporazum pregovara. Kako možeš biti protiv nečega što ne znaš što je? Djelovi koji se doturaju javnosti mogu ali i ne moraju biti istiniti. Mogu biti spinovi. Zato je nužno točno utvrditi NISMO PROTIV SPORAZUMA, DAPAČE DOBRO JE IMATI GA, NO TRAŽIMO GA GA STVARAJU I UTJEČU NA NJEGA ONI KOJIH SE SPORAZUM TIČE I SPORAZUMJEVAJUĆI SE MEĐUSOBNO. Ovo što se digađa je silovanje demokarcije od šačice EU parlamentaraca koji pišu po nalogu krupnog kapitala. Kako je to u nas svakodnevna pojava, nije ni čudo da ljudi ne reagiraju i ne izađu na ulicu. U nas su izbori u koji bi nam trebali dati bolju vlast ko' nogomet, svi biraju a vlada HDZ ili SDP. (Čitaj EU ie Merkel).

PREDRAG BRAZZODURO, Glavni tajnik SPH

 

Stajalište Sektora za pomorski prijevoz u ETF-u u svezi s pregovorima o Transatlantskom trgovačkom i ulagačkom partnerstvu (TTIP)

a) Budući da se Sektor za pomorski prijevoz pri ETF u cijelosti slaže sa ključnim preporukama ETF o potrebi:

- vođenja pregovora o TTIP na potpuno transparentan način;

- isključenja svakog mehanizma ISDS (Rješavanja sporova države-ulagača);

- isključenja javnih usluga, uključujući javni prijevoz;

- uključenja snažnog, obvezujućeg poglavlja o radnicima koje će pojačati, a nikako oslabiti prava radnika radi unošenja učinkovitih poboljšanja životnih i radnih uvjeta građana i radnika;

- očuvanja najviših standarda za zaštitu okoliša i potrošača.

b) Priznajući da će promicanje trgovanja uslugama i robom između EU i SAD pojačati trgovačku aktivnost, a time i pomorski prijevoz između ta dva najveća trgovačka partnera;

c) Primjećujući da je međunarodno tržište pomorskog prijevoza već znatno liberalizirano i da brodari i iz EU i iz SAD uživaju taj slobodan pristup tržištu i odsutnost svake veće prepreke međunarodnoj razmjeni;

d) Zabrinuti da unatoč jasnom uspjehu i strateškoj koristi domaćih pomorskih zakona i politika,  Europska komisija i dalje inzistira na uključivanju pomorskih usluga, dijelomično ili u cijelosti, u TTIP, bez pružanja dokaza da bi takvo uključivanje koristilo gospodarstvima EU i SAD i ne razmotrivši štetan utjecaj koji bi to imalo na zapošljavanje domaćih pomoraca.

e) Podsjećajući da su pomorske usluge – posebice zakoni o pomorskoj kabotaži, koji se kolektivno nazivaju 'Jones Act' – povijesno isključivane iz svih multilateralnih, regionalnih i bilateralnih ugovora o slobodnoj trgovini o kojima se pregovaralo sa SAD zbog svojih jedinstvenih koristi za gospodarstvo i državnu sigurnost.

f) Vjerujući da bi očuvanje postojećih propisa o kabotaži u naroda koji ih imaju uz istodobno promicanje takvih zakona u drugih naroda predstavljalo temeljni doprinos zaštiti i održavanju brojnih nacionalnih kvalitetnih radnih mjesta kako u EU tako i u SAD.

 

ETF MTS poziva pregovaračke strane na slijedeće:

 

1. Isključiti pomorski prijevoz iz opsega Ugovora o TTIP

ETF MTS zauzima čvrsto stajalište prema kojem bi pomorske usluge trebalo isključiti iz opsega pregovora o TTIP prema logici da bi daljnja liberalizacija usluga pomorskog prijevoza bez sumnje nanijela štetu nacionalnim pomoračkim radnim mjestima.

Unatoč takvom principjelnom stajalištu, posebna pozornost mora se pokloniti narednim ključnim točkama koje je postavio ETF MTS:

2. Štititi i promicati propise o kabotaži

Bez štetnog utjecaja na odredbe postojećih 'propisa o kabotaži' (Pravilo 3577/92) – regulatorni instrument EU za liberalizaciju usluga pomorskog prijevoza unutar jedne Države članice – ETF MTS naglašava da će kad god to bude moguće pomorsku kabotažu rezervirati za brodove pod zastavom odnosne države. Štoviše, ETF MTS nadalje naglašava  da zadržavanje i širenje kabotaže na nacionalnoj razini radi podržavanja održivoga dugoročnog zapošljavanja pomoraca na brodovima zaposlenim u redovitoj trgovačkoj razmjeni treba potpuno razumijeti, kako je to predviđeno točkama 19. i 20. Politike ITF iz Mexico City-ja'[1].

S takvom pozadinom, ETF MTS poziva Europsku komisiju da prizna važnost zadržavanja i širenja kabotaže na nacionalnoj razini kako bi se osiguralo održivo dugoročno zapošljavanje i održivo dugoročno zapošljavanje pomoraca na brodove zaposlene u redovitoj trgovačkoj razmjeni u određenoj zemlji.

 

3. Protiviti se svakom pokušaju odobravanja izuzeća od odredaba 'Jones Act' (SAD)

Općenito se prihvaća da je 'Jones Act' - zahtijevajući da se svi brodovi zaposleni u domaćoj trgovačkoj razmjeni grade u Americi i popunjavaju američkim pomorcima – igrao važnu gospodarsku ulogu za SAD od 1920.g., uključujući održavanje tisuća dobro plaćenih američkih radnih mjesta i značajne gospodarske proizvodnje, omogućavajući zemlji pouzdani izvor brodova domaće gradnje i stručne američke posade koje njima upravljaju.

Stoga ETF MTS moli pregovaračke strane da se ne zalažu za izmjene pomorskih politika SAD putem pregovora o TTIP i kategorički odbija svako napuštanje/izuzeće od odredaba 'Jones Act'.

Općenito je poznato da se europski brodari snažno zalažu za odobravanje  punog pristupa američkom (SAD) tržištu za međunarodne prijevoznike zaposlene na posluživanju (feedering) međunarodnih operacija s teretom (brodovi koji plove od točke do točke u SAD, ali završavaju preko oceana). Osim toga, širi pristup tržištu za pučinske i jaružalske (offshore and dredging) usluge, veću fleksibilnost u prijevozu praznih kontejnera i uvođenje izuzeća za prijevoz nafte iz škriljevca i sirove nafte također uključuju u popis zahtjeva europskih brodara.

ETF MTS poziva pregovarače EU da se ne zalažu za ovdje spomenute zahtjeve gledajući na njih kao na popis usmjeren na profit, koji slijepo vodi prema potencijalnom negativnom utjecaju na domaća pomoračka radna mjesta. Štoviše, ETF MTS zauzima stajalište da očekivani veći udio pomorstva EU na tržištu vjerojatno neće koristiti zapošljavanju pomoraca iz EU ni očuvanju europskih pomoračkih vještina ('know-how') kao cjeline.

4. Uspostavljanje ravnopravnog terena u europskim vodama za učinkovit obračun s praksom socijalnog 'dumpinga'

Umjesto pokušaja da se potkopavaju postojeća pravila i potpuno opravdane restrikcije o domaćem teretu u SAD, zadaća kreatora EU politike trebala bi biti da potraže nadahnuće u zakonodavnom okviru koji se pokazao neprocjenjivim radi zaštite nacionalnih pomoračkih radnih mjesta i osiguranja živog i uspješnog pomorskog klastera.

Stoga ETF MTS poziva kreatora politike EU da poduzme učinkovite i hitne korake za reguliranje, putem zakonodavstva, ove vrlo neregulirane gospodarske grane unutar zajednice, uvođenjem ravnopravnog borilišta u ovaj sektor kako bi se uveo prihvatljiv društveni standard na brodove zaposlene u Europskoj zajednici i zaustavila padajuća spirala plaća i diskriminacija na temelju nacionalnosti odnosno prebivališta ili zastave pripadnosti.

Da bi se to postiglo, zakonodavac EU se poziva da podnese prepravljenu Direktivu o uvjetima za popunjavanje posade za pomorske usluge koje se pružaju između Država članica, kako bi se osiguralo ravnopravno polje za sve pomorce (bez obzira na nacionalnu pripadnost pomoraca ili broda) i zaustavila padajuća spirala kretanja plaća i diskriminacija na temelju nacionalnosti odnosno prebivališta ili brodske zastave. Takav dugo očekivani zakonodavni okvir trebao bi se temeljiti na zajedničkoj politici ITF o europskim trajektnim uslugama, tzv. 'Atenskoj politici', koja ima za cilj osigurati da se kod zapošljavanja na brodovima koji posluju između različitih Država primjenjuju uvjeti one zemlje koja primjenjuje najpovoljnije standarde.

Bruxelles, kolovoza 2014.

 

 

[1] Politika o minimalnim uvjetima na trgovačkim brodovima koju je usvojila Međunarodna federacija transportnih radnika na svojem Kongresu održanom u Mexico City-ju 2010. g.