05.10.2018 ITF/ETF

˝Relevantni sudionici u pomorstvu˝ bila je tema radionice koja je održana od 26. do 28. rujna u Genovi, a na kojoj su sudjelovali predstavnici europskih pomorskih sindikata. Na radionici u organizaciji ETF-a u ime SPH je sudjelovao ITF Koordinator za Hrvatsku Romano Perić.

Razgovaralo se o kontejnerskim brodovima i revoluciji koju su donijeli na tržište s obzirom na rast potražnje ove vrste prijevoza naspram ostalih. Što se tiče prijevoza kontejnerima prednjači dalekoistočna ruta na čelu s Kinom prema svijetu koja prema nekim pokazateljima oduzima više od trećine ukupnog prometa. Pa je tako znakovito i povećanje broja jedinica koji jedan kontejnerski brod može ukrcati. Trenutno najveći kontejnerski brodovi ukrcavaju i do 21,500 TEU, što se gotovo udvostručilo u posljednjih 10 godina, ali broj posade gotovo da se nije mijenjao ili vrlo malo. Jasna je vizija brodovlasnika, povećati učinkovitost za što manju cijenu, međutim niti to neće moći unedogled. Naime rastom veličine broda, suočavaju se s različitim problemima, npr:

·      Trenutni dizajn broda može podnijeti do max 25,000 TEU, a više od toga brodovi će strukturalno morati biti potpuno drugačiji,

·      Premali terminali i nedostatna infrastruktura, logistički prostor

·      Tranziti u kanalima onemogućeni

·      Pouzdanost

·      Cijena pogonskog goriva

Govorilo se i o projektima autonomnih brodova (bez posade) u budućnosti i kakav ima učinak na radnu snagu odnosno pomorce. Zajednički stav prisutnih je da je takav projekt ekonomski neodrživ zbog izuzetno visokih troškova održavanja, pravnih aspekata i osiguranja naspram samih troškova posade. Međutim najveći igrači u ovom polju žele biti pioniri u ovom segmentu jer jedino zadiranje u napredak može otvoriti nove mogućnosti, a oni koji zaostaju bit će izbrisani s mape tržišne ponude.

Što se tiče samih terminala za prihvat tereta, interesantno je da moderni terminali s pripadajućom infrastrukturom zarađuju daleko bolje nego sami brodari. Automatizacija terminala je dostigla zavidnu razinu automatizacije te se transport tereta, pogotovo kontejnerskog odvija u vrlo kratkim rokovima. Najveći neprijatelj modernih terminala mogu biti hakerski napadi na sistem.