07.03.2014 Aktivnosti SPH

U današnjem Novom listu možete pročitati stav SPH u vezi novog dokumenta Ministarstva pomorstva o kojemu smo pisali nekoliko dana unazad i kojega možete pronaći OVDJE:

To je uvredljiv, neargumentiran i neodgovoran dokument, a tih 25 stranica teksta nije dovoljno dobro čak ni za podlogu javnoj raspravi. Strategija pomorskog razvitka i integralne pomorske politike RH za razdoblje od 2014. do 2020. godine može se usporediti s nedavnom ponudom brodara za povećanje osnovne plaće kormilara od jednog jedinog dolara.


Pogrešan pristup

Strategija je toliko loše napisana da bi trebalo educirati tri ministra u resorima rada, gospodarstva i pomorstva o tome što je to pomorska zemlja, a vrijeme edukacije trebalo bi potrajati do 2020. godine uz uvjet da ministri ništa ne rade osim edukacije. Ovim riječima tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Predrag Brazzoduro ocjenjuje predloženi model Strategije pomorskog razvitka, koju je izradilo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture.
    Uz ovu ocjenu Brazzoduro prilaže i niz konkretnih primjedbi na tekst Strategije, koja po njemu ima i meotodološki pogrešan pristup, jer nisu jasno definirani ciljevi, kao niti tko ih treba ostvariti ukoliko nadležnost izlazi iz okvira Ministarstva pomorstva. Izuzetak postoji samo u ciljevima povećanja bruto tonaže flote od 20 posto, smanjenja pomorskih nesreća za 10 posto, te povećanja prihoda od koncesija za 50 posto. Međutim i tu nedostaju rokovi za provedbu navedenih mjera, pored čega je problem i niz jezičnih konstrukcija bez značenja.
    – Svaka druga rečenica počinje s relativnim pojmovima kao što je »potaknuti«, »promovirati« ili »zalagati se«, pa nema jasnih obveza, niti je moguće pratiti provedbu Strategije bez jasnih indikatora. Kad nema definicija i nositelja mjera one predstavljaju mrtvo slovo na papiru. Stabilizacijski fond za brodarstvo bio je više nego poželjan prije četiri godine i nakon toga, ali ništa osim osnivanja nije zabilježeno, pa je teško komentirati što ta mjera znači Ministarstvu pomorstva, čije su ideje često na papiru izgledale dobro, ali bi u praksi krenula primjena preko leđa pomoraca i brodara, kaže Brazzoduro. Slično je i sa sustavom oporezivanja prema tonaži, koji je davno unešen u Pomorski zakonik, ali je primjena odgođena, pa nije bilo niti kvalitetnog pomaka u pomoći stanju u brodarstvu. Tonnage tax sustav trebao je pratiti niz drugih mjera, koje spadaju u strategiju države. Tako je i oslobađanje od poreza na dohodak za pomorce u međunarodnoj plovidbi trebalo biti na snazi proteklih 7 godina kako bi se postigao očekivani učinak smanjenja fiksnih troškova broda i povećanja konkurentnosti, ističe Brazzoduro, koji naglašava i katastrofalnu situaciju u segmentu financiranja troškova ukrcaja vježbenika, gdje postoji prijedlog Sindikata pomoraca po kojemu se već niz godina nije napravilo ništa.
   

Prigovor bez odgovora

Situacija je takva da je državni brodar zaposlio samo 3 pripravnika zbog čega je SPH uputio pisani prigovor ministru Hajdaš Dončiću, ali je prošlo više od mjesec dana bez odgovora ili reakcije.
    – Ministar je izjavljivao kako će Ministarstvo pomoći ukrcaju vježbenika. U isto vrijeme, taj isti državni brodar zaposlio je 12 ljudi na plaće iznad 8.000 kuna, a da nije uspio napraviti sistematizaciju radnih mjesta, pa referent za promidžbu ima plaću veću od zapovjednika. Ako budemo morali čekati do 2020. godine loše ćemo proći, ali će loše proći i oni koji su pisali ovakvu Strategiju. U to se uklapa i prodaja Jadroplova. Ni nakon dvije godine mandata ministri Hajdaš Dončić i Ivan Vrdoljak nisu naučili razliku između kuće i broda, ne razumiju da onaj tko kupi Jadroplov nosi sve sa sobom, a nama ostaje briga o 350 pomoraca bez posla i nemogućnost zapošljavanja pomoraca. Nažalost, ministru je pomorstvo prvo u nazivu resora, ali je zadnja rupa na svirali u radu, što pokazuje i ovakva Strategija razvoja pomorstva, zaključuje Brazzoduro.

DARKO PAJIĆ, NOVI LIST 7.ožujka 2014.