07.05.2012 Aktivnosti SPH

Drugog i trećeg svibnja u Brusselu je u organizaciji SAARPSCO (South Asia and Africa Regional Port Stability Cooperative) održana konferencija na temu „Zajednički odgovor na pitanje oružanih straža na brodovima - rješenje?“ na kojoj je sudjelovao Branko Berlan, tajnik SPH, koji se u svojoj prezentaciji založio za veću zaštitu i sigurnost pomoraca.

Na konferencije je bilo 22 izlagača, a SPH je pozvan da iznese svoju prezentaciju na temu; „Viđenje pomoraca: oružane straže na brodovima - pomoć ili zanemarivanje?“

Većina izlagača bila iz nacionalnih administracija zemalju u okruženju (EU, Belgija, Luksemburg, Danska, Njemačka), predstavnika SAD i Somalije, INTERPOL-a i EUROJUST-a, kuća koje se bave pružanjem usluga oružane zaštite te odvjetničkih ureda odnosno tvrtki koje se bave vettingom istih odnosno mogućim certificiranjem (SAMI).

Iz iznijetih prezentacija  evidentan je pomak u razmišljanju i prihvaćanju mogućnosti da privatne tvrtke organiziraju oružane straže na brodovima, poglavito kod predstavnika državne administracije. Interesantno je kako postoji određena konkurencija u smislu omogućavanje držanja privatnih oružanih straža na brodovima pojedinih zastava (Belgija-Luksemburg) te kako i ostale zemlje to žele omogućiti, ali svaka čeka da netko drugi to pokrene i da uče na njihovim eventualnim greškama, jer je očito da još uvijek nema dovoljno međunarodne regulative koja bi sa sigurnošću utvrdila tko, gdje i kako to treba raditi.

Svi se isključivo pozivaju na IMO rezolucije br. 1405,1406 i 1408 te nove BIMCO ugovore.

Još jedan kuriozitet je da se Belgija priprema da u sklopu svojih oružanih snaga ponudi  zaštitu na brodovima i ostalih zastava, ali su svijesni da je to za sada nekonkurentno, jer bi  cijenom daleko odskakali od ponuda privatnih tvrtki.

Radi svega iznesenog, prezentacija SPH koja bila među posljednjima, bila je temeljena na odnosu zaštite (security) i sigurnosti (safety). Kako su svi izlagači govorili o novcu  (koliko su uložili da bi se sigurno prolazilo kroz Indijski ocean) trebalo je upozoriti da je svima to samo dio posla, osim pomorcima koji su žrtve. Prikazan je sam način i oblike samozaštite i uređenja broda prije dolaska oružanih straža (ako uopće dođu) te  rad i život pomoraca za vrijeme prolaska tim područjima.


Iznijet je stav SPH da se rješenje mora naći brzo -što prije- i da pravo i konačno rješenje ne treba tražiti na brodu već na kopnu, da je razlika između piratstva i terorizma vrlo mala i da bi države za pitanja terorizma daleko ranije poduzele adekvatne mjere, a da ovako na račun ugroze života malog broja civila (većinom ne i njihovi građana) ne poduzimaju dovoljno već to gledaju kroz prizmu novca/koštanja odnosno zaštite i osiguranja kapitala, a pirate okarakteriziraju kao obične kriminalce.