10.02.2014 Aktivnosti SPH

Prenosimo nove i najščešće upite pomoraca i odgovore zaposlenika SPH:

 

P: Poštovani,

Istekao mi je rok valjanosti pomorske knjižice u 10/2013. S obzirom da mi je brevet stcw VI/1 izdan u 10/2003, zanima me da li on vrijedi za izdavanje nove pomorske knjižice, a ako ne što mi je činiti?

O: Poštovani, 

svjedodžba VI/1 (temeljna sigurnost) ima valjanost 5 godina i pokriva sve potrebe u tom vremenu.

 

P: Poštovani,

Ako ikako mozete pomoci bio bih vam jako zahvalan. U pomorskom zakoniku pise da svaka navigacija je navigacija koja ulazi u 183 dana za prijavu poreza bila međunarodna ili nacionalna. Iz lučke kapetanije za prijavu poreza za 2012 g. u navigaciji navedena je sva navigacija bila ona međunarodna ili nacionalna,
za prijavu poreza za 2013 g. iz lučke kapetanije (obrazac D-POM) uvedena je kao takva samo međunarodna navigacija. Kako prikazati nacionalnu plovidbu koja je sva uvedena u pomorskoj knjižici od lučke ispostave.
Molim pomoć.

O: Poštovani,

U stavku 1. članka 128. određeno je da se računaju samo dani u međunarodnoj plovidbi (citiram: (1) Član posade broda u međunarodnoj plovidbi bez obzira na državnu pripadnost broda, koji u Republici Hrvatskoj ima prebivalište, odnosno uobičajeno boravište (rezident), jest obveznik poreza na dohodak od nesamostalnog rada prema primicima ostvarenima po osnovi rada na brodu u međunarodnoj plovidbi osim ako je plovio 183 dana ili više dana u godini za koju se utvrđuje obveza poreza na dohodak. Vrijeme od 183 dana nemora biti povezano.)

Prema tome nacionalna plovidba ne ulazi u navigaciju koja se uračunava u 183 dana, pa ni prema članku 126.

Citiram: (1) U smislu odredaba članka 127., 128., 129. i 129.a ovoga Zakonika brod u međunarodnoj plovidbi je brod koji plovi iz hrvatske u stranu luku i obrnuto ili između stranih luka ili plovi na otvorenom moru ili u teritorijalnim vodama stranih država radi pružanja usluga vezanih uz djelatnosti na pučini kao što su istraživanje i iskorištavanje energenata i sl.”

 

P: Poštovani,

trebao bih jednu informaciju vezano za ispit zapvjednika jahte do 500brt, da li možda znate koji su uvjeti za polaganje tog ispita? I kako je sa svjedodžbom, da li vrijedi kao i ostale svjedodžbe za navigaciju po 5 godina ili?? Imam završenu pomorsku školu, smjer nautičar!

O: Odgovor se nalazi u nastavku:

Članak 16.
(1) Svjedodžbu o osposobljenosti za zapovjednika broda do 500 BT u priobalnoj plovidbi (STCW II/3), stječe pomorac koji:

– ima najmanje 20 godina života,

– ima najmanje 12 mjeseci plovidbene službe u svojstvu časnika odgovornog za plovidbenu stražu na brodu ili zapovjednika broda nakon stjecanja svjedodžbe iz članka 15,

– udovoljava propisanim zdravstvenim uvjetima.

(2) Pristupnik za stjecanje svjedodžbe iz stavka 1. ovog članka, dužan je prije pristupanja ispitu iz članka 15. stavka 1. alineje 4. savladati programe izobrazbe iz Priloga D, dio D2 (Temeljna sigurnost na brodu), D11 (GMDSS radiooperator), D12 (Upravljanje gašenjem požara), D17 (Rukovanje brodicom za spašavanje i spasilačkom brodicom, osim brze spasilačke brodice), D19 (Medicinska prva pomoć), te D44 (Korištenje elektroničkog prikazivača pomorskih karata s informacijskim sustavom (ECDIS)).

(3) Svjedodžba iz stavka 1. ovoga članka ima valjanost za razdoblje od pet godina od dana izdavanja.

 

P: Pozdrav,

zanima me dali sam ja kao "asistent električara" dužan platiti porez za ukupno provedena 52 (44) dana plovidbe u 2013. godini? Od lučke kapetanije dobio sam potvrdu o danima u međunarodnoj plovidb u 2013. godini za gore navedeni broj dana. Također, dobio sam i potvrdu od kompanije da mi ukupna zarada za cijelu 2013. godinu iznosi USD 1.169,91 na poziciji asistent električara.

Unaprijed hvala na odgovoru!

O: Poštovani,

Vi jeste porezni obveznik koji nije oslobođen plaćanja poreza na dohodak. Molim uzmite u obzir da vam je osnovica za porez mjesečna zarada preko 14.100,00 Kuna. Dakle ako vam je plaća bila manja od 14.100 nemate osnovicu za porez (14.000 je 400x30 dana na brodu + 2.100 osobni odbitak).

 

P: Dobar dan,

Molimo bi vas ako mi mozete dati konkretan odgovor u vezi dodatnog programa (izobrazbe za Electro technical Officer). Da pojasnim stvar.
Radim na stranoj kompaniji (Putnicki brod), trenutno sam Automation Engineer ili 1.st Electrical Engineer (časnik na brodu) i kompanija nam već zahtijeva brevet za Electro Technical Officer STCW III/6. Inače taj zakon za postojeće Elektro officire nastupa 31.12.2016, odnosno 1.1.2017.

Nakon primitka informacije osobno sam posjetio Lučku Kapetaniju Pula, Lucku Kapetaniju Rijeka - odgovor sa njihove strane jest da treba imati fakultet ili ako se već nema fakultet onda treba napraviti izobrazbu od tri predmeta (Brodska Elektro Energetika, Brodska Automatika, Brodsko Strojarstvo) te dostaviti svjedodžbu da se to položilo.

Ja sam inace zavrsio 4. Godine Elektrotehnike i imam 8 godine navigacije. Napravio sam brevet STCW III/7 na osnovu breveta HR III/2 kojega sam imao. Ali svejedno taj brevet STCW III/7 Electro Technical Rating moja kompanija nece priznati jer ja radim na poziciji Oficira a ne na poziciji Ratinga. Nakon kontaktiranja sa Lučkom Kapetanijom kontaktirao sam Pomorski Fakultet u Rijeci i Pomorsko Sveuciliste Kvarner da li postoje tečajevi u vezi tih predmeta jer mi je potreban brevet STCW III/6.

Odgovor sa Pomorskog Fakulteta jest da oni ne rade nikakve tečajeve niti imaju koji program od ta tri predmeta (razlikovna za dobit brevet STCW III/6) i da kontaktiram Lučku kapetaniju i da se sa njima posavjetujem. A lučka kapetanija isto tako ne zna kamo i gdje se može to napraviti. 

Od Pomorskog Sveučilišta dobio sam odgovor da oni trenutno ne rade nikakve tečajeve jer od Ministarstva Pomorstva nisu dobili nikakvu proceduru kako i što. Ali da se nadaju da će oni to moći raditi jer da ima jako puno upita u vezi toga u zadnje vrijeme. Još da napomenem Odgovor iz Lučkih Kapetanija jest da trebam pratiti Narodne Novine, šta sam i napravio i sve pronašao unutra: Narodne Novine 130/13. Sve je lijepo i detaljno objašnjeno, ali samo za predmete, a mjesta i tko će to provodit nema nigdje.

Kada se uspoređuje Zakon koje je naše Ministarstvo prevelo i zakon međunarodne konvencije STCW za Elektro časnika veoma je velika razlika u tome kako je napisano i definirano. Uglavnom po STCW-u bez obzira da li se ima faks ili ne, može se dobiti taj brevet samo na osnovu broja godina navigacije i na temelju radnog iskustva.

Inače ovo je veoma ozbiljna situacija jer ima pomoraca iz cijele Hrvatske koji rade kao časnici na brodovima stranih kompanija, a imaju veliki problem ili će imati problem za dobivanje breveta za Electro Officira. A Zakon nastupa 1.1.2017.

Zamolio bih vas ako imate informaciju gdje se moze proći brzi tečaj  ili način na koji će se moći položiti ispiti da se dobije brevet STCW III/6. 

Još jedna napomena je da dosta Električara plaća mirovinsko kao Elektro časnik, i sada kada trebaju dobiti taj brevet za Elektro časnika, ne može se dobiti, ali plaćati mirovinsko kao Elektro časnik, to se može.

Srdačno se zahvaljujem i nadam se da će vam ovo pomoći pri pronalasku odgovora i konzultacije sa Ministarstvom Pomorstva, da se da mogućnost Pomorskim Sveučilištima da imaju brzi tečaj s kojim se ostvaruje pravo na STCW III/6 brevet.

O: Upit je poslan na više adresa, prvenstveno odgovornima u Ministarstvo:

Poštovani,

O gore navedenom problemu i mogućoj diskriminaciji koja se događa govorimo i pišemo. 

Nažalost ništa se nije popravilo i kao što vidite ponovno imamo negativan stav prema pomorcima, ali ga na žalost ovaj puta potencira resorno ministarstvo. Više se i ne trgnemo kad to dođe od ministarstva rada, zdravstva ili njima sličnoj administraciji, ali da nam i resorno ovako pili granu!

Ovaj puta moram upozoriti odgovorne u ministarstvu da će biti odgovorni za gubitak poslova velikog broja hrvatskih pomoraca. Kao što vidite i u gore navedenom e-mailu, čovjek plaća sva davanja sukladno poziciji ELEKTRO ČASNIKA, a kad mu to treba potvrditi, onda on nije ČASNIK nego RATING. Zašto ga takvim niste proglasili (u Lučkoj kapetaniji) kad mu je odmjeravan “harač”?.

Za nacionalnu časničku svjedodžbu bio je bitan fakultet, za STCW nije. Prihavtimo to kao činjenicu i svima koji imaju nacionalnu svjedodžbu ratinga, a obavljaju ili su do sada obavljali poslove elektro časnika izdajmo STCW svjedodžbu časnika.
Pitali ste na jednom od sastanaka kako ćemo to provjeravati. Evo vam i odgovora, pomorci su   p l a ć a l i   kao elekro časnici, jedna od vrlo dobrih provjera, imaju ugovor o radu kao elektro časnik u ovom trenutku i koriste ga, još jedan od načina. Spasimo bar nekoga tko se već dokazao u tom poslu.

Kako Manila izmjene STCW nastupaju 01.01.2017. jos uvijek ima vremena za preispitati navedene odluke za ovo izuzetno znacajno zvanje na trzistu rada za Hrvatske pomorce i korektnim tumacenjem istih omoguciti nasim pomorcima sa iznimno dobrom reputacijom da nastave sa radom na brodovima najboljih brodara.
Isto bi trebalo uciniti i sa novo obrazovanim srednjeskolcima Brodske Elektrotehnik. Fakultet je zasigurno bolja opcija, ali bi to treba ostaviti industriji i trzistu rada da presudi.