04.03.2019 Aktivnosti SPH

Trojica filipinskih pomoraca dobila su dozvolu za ukrcaj na brodove Uljanik plovidbe. Podsjetimo, Ukrcavanje pomoraca iz trećih zemalja na brodove u međunarodnoj plovidbi koji plove pod hrvatskom zastavom bilo je najvažnije pitanje sastanka Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum i Sindikata pomoraca Hrvatske koji je održan u veljači prošle godine, kada je Sindikat pomoraca Hrvatske izričito rekao da je protiv toga.

Ipak, u veljači ove godine, led je probijen uz blagoslov Ministarstva mora, prometa i infrastrukture uz neobično tumačenje MUP-a da brod pod hrvatskom zastavom nije hrvatski državni teritorij i stoga nema potrebe da se zapošljavanje stranaca provodi kroz obveznu proceduru i odobrene kvote. 

 „Opće poznato svjetsko pravilo koje glasi da je brod teritorij države čiju zastavu vije u Hrvatskoj je stavljeno van snage jednim činovničkim mišljenjem. Posebno je zanimljivo da se za takav čin Uljanik plovidba odlučila uz tezu da ne može naći pomorce koji žele ploviti na njihovim brodovima. Uzmemo li u obzir da nemogućnost pronalaska pomoraca leži u činjenici da navedena kompanija ne isplaćuje plaće, lako je zaključiti da „najbolji hrvatski izvozni proizvod” nije dovoljno dobar za Uljanik plovidbu“, kaže glavni tajnik SPH Neven Melvan.

Podsjetimo da je brod Pomer u listopadu 2018. godine zaustavljen u Australiji zbog neisplate plaća pomorcima, nakon čega su pomorci napokon dobili zaostale plaće. Međutim, nakon toga ponovno im nisu isplaćivane plaće dok nije došlo do intervencije SPH i prijetnje zaustavljanjem broda od strane PSC i ITF inspektorata u Novorosijsku.

„Iz svega navedenog očigledno je da će Uljanik plovidba teško nastaviti nalaziti hrvatske pomorce koji su spremni ploviti “na kredit”. Ništa novoga nećemo reći ako ustvrdimo da je kašnjenje plaća na Uljanik plovidbi višegodišnja praksa, a toleranciju sada pomorci plaćaju gubitkom radnih mjesta. Sindikat pomoraca Hrvatske je reagirao na svaku dojavu pomoraca o neisplati plaće i svaki puta se našlo dovoljno novaca kada je brod trebao biti zaustavljen. Sada se logički postavlja pitanje i smisla “Tax tonnage” sustava ako će na hrvatskoj zastavi ploviti “jeftina radna snaga s istoka”. Čemu bi hrvatski porezni obveznici suportirali privatnu kompaniju koja zapošljava strane državljane, pita se Melvan.

Pitanje zakonitosti ovakvog ukrcaja SPH će istražiti i pokrenuti potrebne postupke. Zatraženo je i mišljenje Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum.