25.03.2014 Aktivnosti SPH

Prenosimo vijest iz Slobodne Dalmacije o povećanju broja hrvatskih pomoraca za čak 30%:

Već se pokazalo da se u vrijeme kriza povećava broj pomoraca. Nakon višegodišnje stagnacije i laganog pada, u Splitu i okolici ekonomske nedaće ponovo tjeraju ljude na more, pa tako u splitskoj Lučkoj kapetaniji bilježe porast pomoraca čak za 30 posto!

Prema podacima koje smo dobili iz Lučke kapetanije 2008. godine, uoči izbijanja gospodarske krize, broj pomoraca iz Splita i okolice zaposlenih kod stranih brodara iznosio je 3850. U 2011. godini broj se popeo na 4250, da bi u prošla 2013., koja će se pamtiti kao najteža godina za domaće i svjetske brodare, završila s ukupno 4869 pomoraca sa splitskog područja u međunarodnoj plovidbi. 
Dakle, više od tisuću novih pomoraca u svega pet godina. Povratak moru osjeća se i u školstvu, pa je tako studij pomorske nautike jedan od najprivlačnijih na Splitskom sveučilištu. Tvrtke preko kojih je tijekom 2013. godine ukrcan najveći broj pomoraca iz Splita i okolice jesu splitski „Globtik express“, zadarska „Tankerska plovidba“ i „Zorović“ iz Rijeke.

Kolika ti je plaća, toliko vridiš

Kako primjećuju pomorski znalci, ovo je najduža kriza u povijesti pomorstva još od 80-godina prošlog stoljeća. No, ipak, kako kaže kapetan Josip Žižić, predsjednik Udruge pomorskih kapetana Split, te najbrojnije pomorske udruge na ovom dijelu Jadrana, „buđenje interesa za morem veseli“.
-Evidentno je da je “na kraju” sve teže doći do posla, pa mnogi idu na brodove gdje su primanja još uvijek vrlo solidna i, ono najvažnije, redovna. Plaća je najinteresantnija svima i radi nje se “tuče more”. Realnost je takva da su znanje i plaća mjerila vrijednosti svega na brodu. Kolika ti je plaća, toliko vrijediš.

Što se tiče strukture brojke od preko tisuću novih pomoraca na splitskom područuju, očitio se dobrim djelom radi o pomorcima koji su svojevremeno prestali ploviti, našli posao na kopnu i sada se u ovoj krizi, ostavši bez zaposlenja, opet vraćaju na brod.

Međutim, problem su mladi koji su tek završili srednje i visoke škole. Njima ostaje problem gdje odraditi kadeturu s obzirom na trend smanjenja brodova u domaćoj floti, a porastu broja aktivnih pomoraca - kaže kapetan Žižić.
Do prvog broda - najteže

Neven Melvan, voditelj splitskog ureda Sindikata pomoraca Hrvatske, nije iznenađen velikim porastom broja pomoraca. Kako kaže, „posla na moru ima, a i kriza na kopnu čini svoje“.

-Posla na brodovima uvijek će biti, posebno za one iskusne i visokokvalificirane časnike. Međutim, problem jesu mladi ljudi koji su tek završili škole, izvadili matrikule, ali nemaju gdje odraditi kadeturu i asistenturu. Iz Ministarsva pomorstva su prošle godine obećali subvencionirati ukrcaj kadeta na brodove, ali od toga još ništa.

Sve se više ljudi odlučuje na prekvalifikacije kako bi se ukrcali na brod, pa privatna pomorska učilišta imaju puno polaznika na svojim tečajevima za prekvalifikacije - pojašnjava Melvan iz Sindikata pomoraca.
’Plinaši’ su najtraženiji

Uz časnike palube i stroja, posebno su traženi elektroničari i inženjeri strojarstva za rad na raznim plovećim “off shore” objektima.

Plaće zapovjednika i prvih časnika u pravilu su najbolje na tankerima za prijevoz plina (LNG), a kreću se od 15 tisuća do 30 tisuća dolara, pa stoga nije čudno da se sve veći broj splitskih pomoraca želi ukrcati upravo na taj tip broda. Po zaradama slijede kontejnerski brodovi, gdje su plaće od 10 tisuća do 17 tisuća dolara, dok treći i drugi časnici zarađuju od 2500 do 8 tisuća dolara.

 

Denis Krnić