27.02.2014 Aktivnosti SPH

Prenosimo članak iz jučerašnje SLobodne Dalmacije: Već dvadesetak dana u Sjevernoj luci nalazi se trgovački brod “Ane”, na prisilnom vezu pod privremenom zabranom isplovljavanja. Petnaestak članova posade nalazi se sada na brodu i već mjesecima je bez svojih odavno zarađenih plaća. Zalihe hrane do proteklog vikenda bile su im na izmaku (mesa je već nestalo), pa je valsnik broda Nikša Giovanelli, poznatiji kao bivši direktor “Jadroplova“, dostavio namirnice dostatne za tjedan dana. Za sada i vode ima dovoljno.

Međutim, brod je pri kraju s dizelskim gorivom, pa je samo pitanje trenutka kada će ostati bez električne energije. Zbog opasnosti od mogućeg ekološkog zagađenja, na zahtjev Lučke kapetanije Split, pune brodske santine i tri spremnika otpadnih voda ispraznila je specijalizirana tvrtka “Cian“.

Građevinsko željezo

Brod namjenjen prijevozu općeg tereta punih je skladišta građevinskog željeza, a nalazi se pod zastavom karipske državice Svetog Vincenta i Grendina. Krajem prošlog tjedna brod je posjetio Milko Kronja, inspektor Sindikata pomoraca Hrvatske(SPH), te je izvještaj o cijelokupnoj situaciji predao Lučkoj kapetaniji. Osim zbog dugovanja prema pomorcima, brod je - kako se navodi u izvještaju inspektora Kronje - zaustavljen i zbog spora između Brodogradilišta “Viktor Lenac” i tvrtke “Fractal shipping company“, koja je nominalni vlasnik “Ane“.

Kako je brod vezan u Sjevernoj luci, pristup mu nije moguć. Članovi posade za sada izbjegavaju medije. Kako nam je kazao jedan od njih, još se nadaju dogovoru s vlasnikom oko isplate plaća, a do tada brod napuštati neće.
- Dok ima spize i vode - dobro je. Samo nas brine gorivo koje je pri kraju, a bez goriva nema ni struje na brodu. Kad će gorivo, ne znamo...- kaže telefonski jedan od zabrinutih članova posade.

Mjesec po mjesec

Prema riječima Nevena Melvana, voditelja splitskog ureda Sinikata pomoraca Hrvatske, ukupna dugovanja vlasnika broda prema sadašnjoj, ali i prijašnjoj posadi, na ime neisplaćenih plaća iznose oko 150 tisuća dolara.
- SPH je dobio pisane punomoći od dvadesetak, uglavnom bivših, članova posade kojim je iznos duga različit. Nekima dugovanja sežu još iz travnja prošle godine.

Unatoč dogovoru iz rujna, kada je “Ane“ umalo zaustavljena u Splitu zbog istog problema s neisplatama plaća, vlasnik se ipak nije držao dogovorenog. Isplatio je puno manje nego što je obećao, te nije poštovao dogovor da se dugovanja isplaćuju “mjesec po mjesec”. Neću puno pogriješiti ako kažem da su ukupna dugovanja prema posadi preko 150 tisuća dolara. Mjesečna cijena posade broda na brodu “Ane“ je 33 tisuće dolara za 17 članova posade broda - kaže Melvan, predstavnik Sindikata pomoraca u Splitu.

Za sada, kako kaže Melvan, teško je spekulirati kako će završiti ova neizvjesna situacija.

- Znam da je vlasnik broda u pregovorima s odvjetnicima “Lenca“. Čak ako se i dogovori s njima, slijede novi vjerovnici, među kojima su i pomorci, zastupani od SPH. O pomoračkim potraživanja Lučka kapetanija je već upoznata.

Prema Međunarodnoj konvenciji o radu pomoraca, potraživanja pomoraca imaju prioritet i razlog su za zaustavljanje, kao i prodaju broda, a ako se pod hitno ne pronađe rješenje za isplatu plaća. Sindikat i pomorci bili bi najsretniji da se ova situacija razriješi dogovorom i isplatom, da brod nastavi plovidbu. Međutim, nećemo se libiti tražiti prodaju broda kako bi naši pomorci konačno dobili svoje plaće - kaže Melvan, voditelj ureda Sindikata pomoraca u Splitu.

Usprkos naporima, do zaključenja teksta nismo uspjeli dobiti komentar Nikše Giovanellija, vlasnik broda “Ane“.
DENIS KRNIĆ