02.03.2015 Aktivnosti SPH

Prenosimo vijest iz Slobodne Dalmacije: Prošla su 393 dana od kada je teretni brod “Ane” prisilno zaustavljen u Sjevernoj luci temeljem privremene mjere koju je Trgovački sud izdao na prijedlog riječkog brodogradilišta “Viktor Lenac”. Nikša Giovanelli, vlasnik broda, kaže da zabrana isplovljavanja služi kao pritisak da se plati dug, ali naglašava da ne želi platiti ono za što smatra da nije dužan, pogotovo što je prethodno s “Lencem” potpisao arbitražni sporazum radi rješavanja spora oko neplaćenih 180.000 eura od ukupno 394.000 eura za remont “Ane” u prosincu 2011. godine.

– Tek kada bi arbitri donijeli odluku da sam sporni dio računa dužan platiti, onda bi zaustavljanje broda imalo smisla radi njegove prodaje i tada bi se dogovorila metoda naplate duga. Umjesto toga je već uništen izvoz koji je brod obavljao i 35 radnih mjesta, a da odluka o arbitraži još nije ni donesena. Arbitri će uskoro objaviti odluku o tome postoji li uopće dug – kaže Giovanelli.

Brodovlasnik tvrdi da 180.000 eura nije platio, jer je Riječanima iskazao nezadovoljstvo kvalitetom obavljenog remonta broda, i to najprije 60.000 eura, dok je “Ane” još bila u škveru, a potom dodatnih 120.000 jer je u prvih 15 dana plovidbe s broda otpala sva boja protiv obraštanja oplate.

– U “Lencu” znaju da me mogu ugaziti blokirajući mi poslovanje, a da ja ne mogu uzvratiti istom mjerom jer proizvodnju u brodogradilištu ne mogu zaustaviti. Zbog pada vrijednosti broda i izgubljenih ugovora, a radi se o ogromnom gubitku, pripremio sam odštetni zahtjev prema škveru – ističe Giovanelli.
Naš sugovornik dodaje da je u nastaloj situaciji ispalo dobro što je brod još uvijek pun građevinskog željeza, jer bi njegov gaz bio četiri metra viši pa bi ga bura mogla baciti kao jedro.

– Tvrtka “Stemcor”, veliki trgovac iz Londona, sućuračkoj je “Željezari” platio građevinsko željezo vrijedno 2,6 milijuna eura, a krajnji kupac je trebao biti Alžirac koji radi veliki projekt obnove zgrada uništenih u potresu prije šest godina. Prije se na robu uvezenu iz Hrvatske u Alžiru plaćalo 15 posto carine, dok je roba iz članica EU-a toga oslobođena. Problem je nastao što i nakon šest mjeseci od ulaska u EU naša zemlja nije bila navedena u ugovoru sa zemaljama Magreba.

Zbog toga, kada je na carini u Alžiru prijavljen dolazak broda, jer smo u Splitu tada upravo ukrcali teret, tamo su obračunali 350 tisuća eura carine. Tako se vlasnica i direktorica alžirske posredničke tvrtke koja je kupilaželjezo “zakrvila” i s alžirskom carinom i sa “Stemcorom”, te su sada na sudu. Da nije došlo do toga, o svom trošku bi osigurao prekrcaj tereta na drugi brod. Ovako “Ane” čuva robu za koju bi kupac u suprotnom plaćao lijepu skladišninu – dodao je vlasnik broda.

TANJA GATTIN ZEBIĆ

 

Sindikat: Pomorci će do plaća ako se brod proda

“Ane” je pod nadzorom, za sada nema potrebe za nekim hitnim intervencijama. Međutim, brod koji nema posadu u punom sastavu i koji nema električne energije nužne za rad alarma koji detektiraju prodor mora u strojarnicu, apsolutno je izložen potencijalnim opasnostima. Sud redovno obavještavamo o stanju broda - kazao nam je Davor Vidan, lučki kapetan.
Kako kaže kapetan Vidan, građevinsko željezo koje se nalazi u brodskim štivama nije oštećeno. No, protokom vremena, ono neizbježno propada.

Na Trgovačkom sudu još od kraja studenoga održavaju se ročišta na kojima se odlučuje o utvrđivanju iznosa potraživanja pomoraca koji su tijekom zadnje tri godine plovili na brodu “Ane”, a traže isplatu svojih zaostalih primanja. U pojedinim predmetima, gdje su potraživanja članova posade usklađena s iznosom koji je kompanija “Fractal Shipping”, vlasnik broda, priznala, već su donesene presude koje su u međuvremenu postale pravomoćne.

Odgovorni u Sindikatu pomoraca Hrvatske (SPH) prikupili su punomoći svih bivših pomoraca s “Ane”. Spomenute presude okosnica su koja je potrebna za donošenje odluke o sudskoj prodaji broda, što je, smatraju u SPH, jedini način da posade dođu do svojih zaostalih primanja.

Podsjetimo, dug “Fractal Shippinga” utvrđen je prema ukupno 38 nekadašnjih članova posade broda koji je još u siječnju prošle godine prisilno vezan u Sjevernoj luci. Na 100 metara dugom teretnom brodu nalazi se samo 65-godišnji pomorac Savo Škoro koji čuva “Anu” od posjeta neželjenih gostiju i pazi na stanje broda i veza, naročito u situacijama kada prijete nepovoljne vremenske prilike. 

D. KRNIĆ