22.12.2016 Aktivnosti SPH

Jučer je održana Godišnja konferencija za medije Sindikata pomoraca Hrvatske kojom su glavni tajnik SPH Predrag Brazzoduro i članovi Sekcije mladih predstavili pregled događanja i aktivnosti SPH kroz 2016. godinu, ali i poručili što nas očekuje u narednoj, 2017. godini.

2016. smo započeli vijestima iz redova Ministarstva financija, tzv. novim predujmom za pomorce. Država je 25 tisuća hrvatskih pomoraca “nagradila” novim Zakonom o doprinosima za pomorce u međunarodnoj plovidbi, čemu smo doskočili izradom kalkulatora za izračun doprinosa i poreza. Od 1.siječnja 2016. pomorci u međunarodnoj plovidbi obavezni su plaćati doprinose do 15-og u mjesecu za prethodni mjesec. Kako bi olakšali snalaženje i plaćanje doprinosa bez zateznih kamata, Sindikat pomoraca Hrvatske je na službenim stranicama isključivo svojim članovima osigurao kalkulator za izračun doprinosa koje pomorci sada moraju sami izračunati i platiti.

Ovo je bila i godina u kojoj smo dva puta odlazili na glasovanje i odlučivali tko će voditi lijepu našu naredne četiri godine. Krajem kolovoza Sindikat pomoraca Hrvatske je organizirao Okrugli stol u Hrvatskom novinarskom domu gdje je za predstavnike političkih stranaka uoči izbora za govornike pripremio 10 tema (problema) koji se odnose na status hrvatskih pomoraca na koje su se prisutni imali priliku očitovati:

 

Jadranka Fržop, pomoćnica ministra pomorstva, prometa i infrastrukture u Vladi u odlasku i predstavnica Hrvatske demokratske stranke istaknula je projekt subvencioniranja vježbenika od 2,5 milijuna kuna koji će u sljedećoj godini biti "jači" za 500 tisuća kuna u istu svrhu. Iako hvalevrijedan potez,  nije nam odgovorila na pitanje tko će buduće hrvatske pomorce (godišnje iz učeničkih/fakultetskih klupa izađe 500) zaposliti nakon škole/fakulteta.

Mirando Mrsić, bivši ministar rada i predstavnik Narodne koalicije traži potpuno oslobođenje plaćanja poreza na dohodak (183 dana) i redefiniranje beneficiranog staža, tj. uvođenje profesionalne mirovine.

Maro Kristić, predstavnik Mosta nezavisnih lista istaknuo je problem neusklađenih propisa za pomorce na različitim učilištima, kapetanijama, poreznim upravama itd. te je kako kaže Most već pokrenuo inicijative u Saboru.

Petar Baranović, saborski zastupnik i potpredsjednik Narodne stranke – Reformisti za propast hrvatskog pomorstva krivi sve Vlade zadnjih 20 godina koje su zanemarivale hrvatske pomorce i pomorstvo. Kao najvažniju MJERU ističe ulaganje u školovanje pomoraca jer su oni generatori hrvatskog gospodarstva. Hrvatskoj se isplati sufinancirati 6 mjeseci kadeture, te zagovara ukrcavanje vježbenika kroz zakonsku obvezu svim brodovima koji viju hrvatsku zastavu.

Davor Bregovac, Laburisti, istaknuo je kao goreći problem vježbeničke prakse te kao rješenje nudi školske brodove koje bi država trebala napraviti.

 

Bude li ispunjeno samo 50% obećanoga biti će to veliki iskorak u priznavanju posebnosti zanimanja pomorac i korak prema Hrvatskoj.

Godinu završavamo i dobrom viješću: Nakon dopisa SPH upućenog Pučkoj pravobraniteljici, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje konačno mijenja proceduru za ostvarivanje naknade plaće za bolovanje za pomorce u međunarodnoj plovidbi, te će hrvatski pomorci istu konačno moći ostvariti pod uvjetom:

  •            da je privremena nesposobnost za rad nastala za trajanja plovidbe,
  •            da se najkasnije u roku od 3 dana od iskrcaja javite svom izabranom liječniku primarne zaštite,
  •            te da je izabrani liječnik izdao izvješće o privremenoj nesposobnosti za rad (doznake za bolovanje) s naznakom                    dana iskrcaja s broda kao početnog dana privremene nesposobnosti za rad.

Sindikat pomoraca Hrvatske je u više navrata predlagao zakonske izmjene kojima bi se hrvatskim pomorcima u međunarodnoj plovidbi omogućilo ostvarivanje prava na naknadu plaće za bolovanje preko HZZO-a.  Prema aktualnim zakonskim propisima pomorcima u međunarodnoj plovidbi ne mogu ostvariti naknadu plaće za bolovanje preko HZZO-a nakon iskrcaja, jer bolovanje treba utvrditi izabrani doktor primarne zdravstvene zaštite 8 dana prije iskrcaja (odnosno prestanka radnog odnosa) - što ni teoretski nije moguće.

2016. godina je godina kada smo odlučili ući u federaciju Nautilus, te rame uz rame rješavati probleme naših pomoraca uz ostale najjače pomorske sindikate na svijetu.

Hrvatski brodari preživjeli su još jednu financijsku godinu, neki bolje neki lošije, ali svi su još na broju.  Jadroplov, Uljanik, Tankerska, Atlantska plovidba i Brodospas brodari su koji djeluju na međunarodnoj razini, a naš najveći tuzemni brodar Jadrolinija priprema se za natječaj za linijsku koncesiju na Jadranu, koji je “njihovom srećom” odgođen za narednu godinu. Iako su dobavili novi katamaran lijepog izgleda, pitanje je da li je to dovoljno za spas Jadrolinije utrci koja ju čeka.

POMOĆI NAPUŠTENIM POMORCIMA: Istaknuti ćemo slučaj Ane i slučaj Splitske plovidbe gdje su pomorcima vraćena potraživanja nakon što su nemarom brodovlasnika ostavljeni u luci u Splitu:

 

ANE: Pomorci s broda Ane napokon će dobiti dio svojih plaća, odlučeno je 2. studenoga 2016. na Visokom trgovačkom sudu u Splitu. Trenutno se radi o iznosu od 52% cjelokupnog dugovanja u smjeru pomoraca, iako je moguće da će iznos u konačnici biti i veći, nakon što Sud preispita iznos koji će naplati Luka Split i Lučka uprava.

 

MARUL: 19 pomoraca koji su bili članovi posade broda Marul naplatilo je cca.103.000,00 eura na ime plaća i kamata, uz dodatak kojega su naplatili čuvari broda u iznosu od dodatnih cca.20.000,00 eura. Ostatak od otkupne cijene je uprihodila Lučka Uprava Split.

 

ITF inspektorat u SPH je u 2016. godini preuzeo Romano Perić, voditelj ureda Dubrovnik (reći nešto o njemu kao pomorcu i zašto je postao koordinator s 1. srpnjem).  Do 1. prosinca 2016. godine ITF inspektorat u SPH uprihodio je milijun dolara backpaya posadama brodova te je izvršeno 280 inspekcija brodova u Jadranu. Brojke same govore o potrebi postojanja ovakve službe provjere brodovlasnika/poslodavaca jer su pomorci najčešće prepušteni sami sebi.

 

Suradnjom i pomoći od strane saborskog zastupnika Mare Kristića zaustavljena je dugogodišnja diskriminacija stranih pomoraca koji brodovima dolaze u naše luke, ovdje  se poglavice radi o članovima posada brodova za krstarenje koji pristaju u dubrovački Gruž. Naime, kako smo i ranije upozoravali, zbog visokih pristojbi članovi posada na brodovima za kružna putovanja, a koji su rezidenti trećih zemalja (118 nacionalnosti) nisu izlazili na kopno za vrijeme boravka brodova za kružna putovanja u luci.

Ova izmjena zakona ne odnosi se isključivo na spomenute članove posada "kruzera", već i za sve članove posada brodova koji dolaze u naše luke u međunarodnoj plovidbi!

Način na koji se taj zakon provodio razlikuje se od države do države unutar EU, ali je nažalost isticao Republiku Hrvatsku u izrazito negativnom kontekstu. U osnovi, dosadašnje primjenjivanje viznog režima za pomorce nije bilo od financijske koristi za lijepu našu, dapače, rezultirao je gubitkom novčanog priljeva u državnu blagajnu.

 

Sekcija mladih SPH. Dva mjeseca unazad otvorili smo vrata novog ureda u Rijeci te je istaknuto da je osnovni cilj mandata glavnog tajnika pomlađivanje u redovima zaposlenika, ali i aktivnih članova. Novi ured nakon 26 godina spreman je za novu mladu sindikalnu snagu koja će se brinuti o pravima hrvatskih pomoraca, a to su i  dokazali ovu godinu.

KOLOVOZ 2016 - Nakon višemjesečnih napornih pregovora s resornim Ministarstvom i ustrajnosti Sekcije mladih SPH, objavljen je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca kojime će se priznavati i plovidbena služba ostvarena na jahtama ukoliko su ispunjeni slijedeći uvjeti:

 

1.         Duljina jahte iznosi 24 m ili više,

2.         Jahta je upisana za gospodarske svrhe,

3.         Bruto tonaža odnosno snaga motora jahte odgovara onoj utvrđenoj u članku za stjecanje odnosne svjedodžbe o osposobljenosti.

Nakon niza poziva od strane pomoraca koji rade u yachting sektoru, rješen je problem brojnim pomorcima kojima je bilo onemogućeno stjecanje svjedodžbi na temelju navigacije na jahtama.

U ožujku 2016.predstavnici Sekcije mladih SPH poslali su upite na adrese riječkog, zadarskog i dubrovačkog sveučilišta vezano uz objašnjenja o pojedinim programima iz Priloga D Pravilnika o zvanjima i svjedodžbama o osposobljavanju pomoraca (Narodne novine broj: 130/13, 45/14 i 124/15, dalje u tekstu: Pravilnik) koje stječu studenti nakon završetka studija te se nadamo uskorom odgovoru. Naime, radilo se o broju potvrdnica koje učilišta izdaju studentima po završetku studija te eventualnim razlozima neizdavanja istih na različitim adresama.

Na sjednici skupštine Udruge visokoškolskih pomorskih učilišta Republike Hrvatskeodržanoj 16. lipnja 2016. godine u Splitu, a koje su osnivači i članice sve visokoobrazovne pomorske ustanove u Republici Hrvatskoj Pomorski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Pomorski fakultet Sveučilišta u Splitu, Pomorski odjel Sveučilišta u DubrovnikuiPomorski odjel Sveučilišta u Zadru, donesen je zaključak vezano za izdavanje potvrdnica studentima:

 

3) Predstavnici ustanova članica suglasni su da studenti trebaju nakon završnog rada odnosno ispita dobiti sve potvrdnice o osposobljenosti koje su uvjet za stjecanje prvog časničkog ovlaštenja bez naknade za održanu nastavu.

Izdvojeno mišljenje imaju predstavnici Pomorskog odjela Sveučilišta u Dubrovniku koji smatraju da nema obveze prema kojoj su dužni osigurati osposobljenost koja se uobičajeno stječe u srednjoj pomorskoj školi te studenti koji tu osposobljenost prethodno nisu stekli trebaju pohađati odgovarajući program izobrazbe i snositi njegove troškove.

Vježbenički staž - Početkom sljedeće godine trebao bi se održati sastanak u HZZ-u gdje će se raspravljati na koji način se mladi pomorci vježbenici mogu uključiti u sustav sufinanciranja vježbeničkog staža poput ostalih mladih u RH. 2. prosinca 2016. Sekcija mladih SPH organizirala je Okrugli stol u Ministarstvu mora na istu temu te ponudila rješenje pod nazivom: Rad, staž, prijevoz i PLOVIDBA za hrvatske vježbenike! kojom bi se vježbenicima isplaćivala naknada u iznosu od 2.400,00 kn. Ta naknada bila bi uvećana za stvarni trošak prijevoza i vježbenik bi bio oslobođen plaćanja obveznih doprinosa. Na ovaj način brodar više ne bi imao trošak plaće i trošak odlaska i povrataka vježbenika s broda.

Svim hrvatskim pomorcima želimo Sretan Božić i Novu 2017. godinu, mirno more i povratak svojim obiteljima i domovima.