31.01.2014 Aktivnosti SPH

Alan Klanac je u travnju 2013. izabran na funkciju predsjednika Uprave Jadrolinije, u vrijeme kada je takva uloga u brodarskim kompanijama u Hrvatskoj u najmanju ruku - izazov. S g. Klancem smo porazgovarali o budućnosti hrvatskog brodara, obnovi flote te o tekućim problemima zaposlenika s kojim se naša podružnica bori od vremena stare Uprave. 

1. Predstavite se našem članstvu i podijelite s nama vaše ambicije i razloge prihvaćanja radnog mjesta predsjednika Uprave Jadrolinije?

Posao sam prihvatio prvenstveno zbog velike motivacije u profesionalnom izazovu, ali i zbog mogućnosti da nešto svog znanja i iskustva stavim na raspolaganje većem broju ljudi i široj zajednici. Već sam deset godina u europskim projektima što se tiče brodogradnje i brodarstva, tako da je očito i to presudilo. Za mene je to veliki izazov, ali i ozbiljan posao koji mora polučiti dobre rezultate jer Hrvatska nema u ovom trenutku alternativu Jadroliniji koja je osnova za funkcioniranje otočnog života i turizma. Što se života prije Jadrolinije tiče, rođen sam u Rijeci, tu sam završio osnovnu školu, gimnaziju i fakultet. Godinu dana školovao sam se i u SAD-u, a potom sam otišao u Finsku kao istraživač i doktorand na Helsinškom tehničkom sveučilištu, gdje sam proveo šest godina. Sa mnom je otišla i supruga, ali od početka smo znali da ćemo se  vratiti. Ljudi koji me poznaju uglavnom znaju ono što mi je najbitnije, a to je da sam prvenstveno obiteljski čovjek, muž i otac dvije djevojčice, ali i da sam cijeli  radni vijek proveo u brodarstvu i brodogradnji, za što sam se i školovao. Stoga mi je velika poslovna i privatna želja da svojim osobnim radom pridonesem očuvanju te razvoju brodarskog i pomorskog sektora u Hrvatskoj.


2. Što se poduzima po pitanju obnove flote na međunarodnoj liniji? Znamo su postojeći brodovi zastarjeli i ne udovoljavaju tržišnoj utakmici.

Budućnost Jadrolinije je u svakom slučaju puna izazova, ali i vrlo izvjesna – Jadrolinija je najveći i najznačajniji državni brodar i bez nje nema života za otočane, ali niti turizma, koji je naš najznačajniji izvor prihoda. Stoga, iako vremena nisu sjajna, u ovom trenutku radna mjesta naših pomoraca i radnika na kopnu, nisu ugrožena. Što se očuvanja međunarodnih linija tiče, u planu je obnova međunarodne flote uz nastojanje poboljšanja komercijalnih uvjeta međunarodnih linija i plasmana naših kapaciteta na tržište. Također, radit će se i na poboljšanju ugostiteljske ponude. Iz svega je razvidno da je u planu povećanje profitabilnosti postojećih međunarodnih linija uz nastojanje proširenja na nove međunarodne linije. Što se dužobalne linije tiče, nije nikakva tajna da je ona posve neprofitabilna i u ovom obliku neodrživa. Stoga, bez obzira na našu želju da barem u ljetnim mjesecima zadržimo ovu prepoznatljivu i tradicionalnu liniju koja spaja cijelu hrvatsku jadransku obalu, nužan je pronalazak novog modela financiranja. Svjesni smo da je od strane sindikata pokrenuta inicijativa da se dužobalna linija transferira u „Plavu magistralu“ te se nadamo da će se u tom smislu uskoro organizirati sastanak na kojem će se pokušati iznaći prihvatljiv model održavanja iste. U slučaju nemogućnosti iznalaženja financijskog modela neminovno je gašenje iste, a u svrhu očuvanja financijske stabilnosti Društva.

 

3. Upoznati smo s činjenicom da veliki broj radnika i pomoraca još uvijek imaju ugovore o radu sklopljene na određeno vrijeme, a u Jadroliniji su desetak i više godina. Da li imate namjeru osim pomoraca, gdje vidimo pomake u pozitivnom smislu riječi, ispuniti obećanje stare Uprave i izmijeniti ugovore o radu s određenog na neodređeno za radnike na kopnu?

Zapošljavanje na neodređeno vrijeme u današnjoj situaciji kada se gospodarsko okruženje mijenja iz dana u dan, na žalost, više nije privilegija koju smo si mogli priuštiti nekad ili do prije samo neku godinu. Od kada smo preuzeli upravljanje Društvom, analizirali smo stanje i procijenili potrebe Društva za zapošljavanjem te smo se na koncu odlučili za politiku novih zapošljavanja na određeno vrijeme. Do kada ćemo provoditi navedenu politiku ne ovisi samo o nama, već o nizu čimbenika koji su izvan naše moći utjecaja te gospodarskim kretanjima. U svakom slučaju, sve potrebe za djelatnicima ispunjavat ćemo kroz vlastiti kadar, tamo gdje će to biti moguće, a tamo gdje neće, popunjavat ćemo radna mjesta s otvorenog tržišta rada i na određeno vrijeme. Naglasio bih i da se Kadrovska služba unapređuje  u Sektor ljudskih resursa, što je značajan korak naprijed, a to je upravo način da se ljudima omogući bolja kvaliteta života i napredovanje kroz poslovanje i cijeli radni vijek, što je u biti najvažnije u ova nesigurna vremena. U tom kontekstu, stvari ne treba gledati površno, odnosno kratkoročno.

 

4. Prateći dnevni tisak i elektronske medije, nigdje ne susrećemo promociju Jadrolinije, a znamo da se samo s dobrom reklamom se vrši i dobra prodaja. Mislite li pojačati djelatnost na tom polju?

Jadrolinija stvara prednost, raspoloženje i pozitivni dojam kod potrošača upravo konstantnim komuniciranjem s tržištem te pridobivanjem povjerenja kvalitetom usluge koju pruža. Uostalom smatram da se moderni načini promocije ne odnose na dnevni tisak ili elektronske medije u smislu reklama i oglasa, kojima ljudi često danas i ne vjeruju, već proaktivnim pristupom i stvaranjem vijesti. Tim se problemom bavimo sustavno i stvorili smo tim ljudi koji će raditi isključivo na poboljšanju prodaje. U tu svrhu, krajem prošle godine i kadrovski smo pojačali komercijalu i marketing Jadrolinije, a razrađena je i prodajna i marketing strategija za 2014. godinu.
Jedan od prvih vidljivih rezultata približavanja putnicima je i novi on-line info centar u sklopu službene internetske stranice. Tamo putnici mogu pronaći obavijesti o eventualnim izmjenama unutar reda plovidbe, a centar se ažurira 24 sata svaki dan u tjednu te time pravodobno daje korisne informacije svim interesnim skupinama. Osim info centra, pred samim je početkom i rad online prodaje karata za katamarane, što će osim poboljšanja naših usluga, direktno rezultirati povećanjem posjećenosti naše web stranice koja je najbitniji kanal komunikacije s našim putnicima.
Jadrolinija se kontinuirano na vanjskim tržištima promovira putem nastupa na sajmovima, a stimuliranje prodaje vrši se i putem osobne prodaje te unapređenjem prodaje na brodovima. Napomenuo bih kako proaktivnom komunikacijom koja se provodi prema medijima, nastojimo informirati širu javnost o svim značajnim aktivnostima Društva, a samim informiranjem javnosti vrši se određena vrsta promocije.


5. Veći dio flote Jadrolinije tijekom zimskih mjeseci stoji vezan zbog nedostatka posla. Smatrate li da postoji mogućnost na Jadranu i dijelu Sredozemlja zapošljavanja naših brodova, kako bi stvarali profit društvu i državi, a time olakšali i poslovanje?

Nije točno da tijekom zimskog perioda veći dio flote stoji vezan. Radi se o dva broda s međunarodnih linija  te manjem dijelu brodova s lokalnih linija koji su povremeno u remontu, odnosno ne voze zbog smanjenog obima plovidbe zimi. Razmišljanje u smjeru angažiranja brodova s međunarodnih linija za koje mi osobno nemamo mogućnosti redovnog upošljavanja, apsolutno je ispravno. Do sličnih je zaključaka po okončanju sezone došla i Uprava. Što se brodova s lokalnih linija tiče, oni se iznajmljuju prema ponudama. Svakako se slažem s tvrdnjom da takav model olakšava poslovanje i uvećava dobit Društva.

 

6. Inicijativom SPH prošle godine nakon ulaska u EU ukinute su trošarine na dizelska goriva koje koristi Jadrolinija. Da li Vam je taj segment olakšao prevladavanje financijskih dubioza?

Inicijativa oko ukidanja trošarina na dizelska goriva koje koristi Jadrolinija hvale je vrijedan potez koji je osigurao niz pozitivnih učinaka na poslovanje Društva. Zahvaljujući toj inicijativi, pad rashoda za pogonsko gorivo brodova umanjen je za 16%. Zahvaljujući takvim proaktivnim potezima na kojima inzistira i nova Uprava, prevladane su mnoge postojeće financijske  dubioze i omogućeno je stabilno poslovanje Društva. Tako možemo s ponosom ustvrditi da su sve obveze prema zaposlenicima uredno izvršene. Zbog savjesnog pristupa prema poslovanju, podmirene su i sve obveze prema bankama i kreditnim institucijama, a obveze prema dobavljačima također se izvršavaju uredno.

 

7. Sindikat pomoraca hrvatske već duže vrijeme traži od vas da se otpočne s pregovorima za kolektivni ugovor za radnike na kopnu i pomorce. Imate li namjeru startati s tim?

Da, naravno. Upravo smo održali preliminarni sastanak sa SPH, NSPPBH i Radničkim vijećem na kojem smo razgovarali i razmijenili mišljenja o bitnim temama - kako za pomorce, tako i za sve druge djelatnike Društva. Jedna od tema bio je i razgovor o kolektivnim ugovorima za pomorce i radnike na kopnu. Očekujemo počekat nastavka pregovora u veljači.

 

8. Za kraj Vas pozivamo da uputite poruku hrvatskim pomorcima, zaposlenicima Jadrolinije, od kojih mnogo misli da je njihova budućnost neizvjesna u tom sektoru.

Već sam prije vrlo jasno naveo da njihova, odnosno naša budućnost nije neizvjesna. Međutim, ona ovisi i o nama samima. O nama, Upravi Društva da osiguramo uspješne modele poslovanja, radimo na modernizaciji flote i osiguramo izvore prihoda, te o nama, svim zaposlenicima Jadrolinije da svoj posao obavljamo savjesno, kvalitetno i odgovorno. Jadroliniju ne čine samo brodovi pa čak niti samo ljudi. Jadroliniju čini sprega između ta dva segmenta, stoljetna veza ljudi ovoga kraja s brodovima i način života priobalnog i otočnog stanovništva. Međusobna povezanost ljudi, otoka i kopna, a koja se odvija preko brodova. I to još dugo u budućnost naših, Jadrolinijinih, brodova.