08.12.2015 Arhiva

Koordinator podružnice SPH u Jadroliniji, zapovjednik Dragomir Mucić pripremio je dokument za planirane skupove radnika u Jadroliniji, obzirom da sam neće moći prisustvovati istim. Pročitajte dopis u nastavku:

Diskusija za skupove pomoraca i radnika u društvu Jadrolinija, planirane za prosinac 2015. godine

 

Pretpostavljam da će sam tijek održavanja skupova biti uobičajen, odnosno kako ćemo, poslije čitanja izvješća o radu RV, te iznošenja suhoparnih statističkih brojčanih podataka o svemu i svačemu, od strane članova uprave i izvješča predstavnika radnika u NO, imati priliku iznijeti i naša stajališta o problemima u društvu. Nuđenje mogućih rješenja istih je nepotrebno, jer kao i do sada, siguran sam da neće biti prihvaćena.

Kolegicama i kolegama se obraćam na ovakav način, kao koordinator Povjereništva SPH – podružnice Jadrolinija, iz razloga moje nemogućnosti (službene spriječenosti – ukrcaja na brod) da budem prisutan na istima, a s istim problemom se susreće veliki broj pomoraca, jer zbog održavanja plovidbenog reda ne mogu biti prisutni na skupovima što je jedan od osnovnih razloga malog broja prisutnih. 

Kao prvo bih naglasio, kako, bez obzira na dobivene pisane i potpisane odgovore od predstavnika uprave na pojedine upite, sve što je potpisano jednostavno se ne poštuje i ne sprovodi u djelo. Tako smo dogovorili s poslodavcem i dobili u pisanoj formi 23. 7. 2015. (u potpisu Goran Frković)  da će se pristupiti kolektivnom pregovaranju oko izrade KU za radnike na kopnu, najkasnije 15. listopada 2015. godine. Poslije toga nije razmijenjena niti jedna riječ vezana za KU. Isto se odnosi i na NKUHP, jednostavno nema se volje kod brodara, da to riješi, premda je naš (sindikata) osnovni cilj „sutrašnja“ zaštita Jadrolinije u cjelini. Sastanci održani s Jadrolinijom, posebno, nisu dali rezultate, a nismo dobili ni obećana očitovanja. Najgore je od svega što se svi pozivaju na postojeći NKUHP, a svjesno i namjerno se ne ispunjavaju njegove odredbe vezane za materijalna prava pomoraca. Obećanje kako će se pregovori završiti do Sv. Nikole (po nekima do kraja godine) je opet i ponovo predstavljalo jednu veliku laž.

Program otpremnina za odlazak dijela radnika u stimulativnu mirovinu je u tijeku i prihvaćen je od strane RV, ali uz striktno zahtijevanje sindikata da se isti ili slični kriteriji postave i za pomorce, što je rečeno da je napravljeno, te potpisano od strane Predsjednika uprave 21. 8. 2015. godine. I to opet predstavlja izigravanje pomoraca i stavljanje u nepovoljni položaj u odnosu na radnike na kopnu, jer smo, naknadno, izvješteni da će to pravo moći ostvariti smo pomorci koji imaju poteškoća u obavljanju svojih poslova. Osim toga donesena je Odluka o stimulativnim otpremninama za radnike na kopnu, dok ista nije donesena za pomorce. 

Čini mi se da svi radnici koji su predviđeni da idu u mirovinu sa „stimulativnom“ otpremninom nemaju nikakvih poteškoća u obavljanju radnih zadataka i isto tako vidim da na većinu njihovih mjesta dolaze novi radnici. Zatim, Program zbrinjavanja viška radnika (pomoraca) Brodar je obavezan dostaviti Sindikatima i zajednički rješavati. Postojeći NKUHP u članku 88 predviđa da iznos otpremnine u slučaju „stimulativne mirovine“ treba biti jednak na razini društva. Obično kod iznošenja statističkih podataka o broju zaposlenih, pomoraca.. iznosi se i podatak o broju umirovljenika. Mi jednostavno nemamo umirovljenike. Oni su prekriženi, zaboravljeni. Čak i prilikom odlaska u mirovinu teško je nekome iz uprave da se pozdravi s tim čovjekom, bivšim radnikom na kopnu, pomorcem… A dovoljno bi bilo kazati samo jednu riječ „HVALA“!  

Sadašnje tvrdnje Predsjednika uprave kako će se pitanje plaća rješavati kroz pregovore oko izrade NKUHP su zanimljive (meni smiješne), jer i u postojećem NKUHP, članak 67, stoji da se plaće korigiraju ako dođe do povećanja troškova života iznad 5%, što je odavno premašeno od svibnja 2008. kada je bilo zadnje povećanje plaća (osim pojedinim strukturama na kopnu, a opet, po nahođenju uprave).

Famozni Protokol o plaćama je, prema tvrdnjama članova RV, trebao biti stavljen van snage s plaćom od listopada. Koliko sam informiran ni to se nije desilo. Ujedno se nije desilo ni poštivanje odredbi NKUHP koje garantiraju određena materijalna prava pomoraca.

Nije mi jasan stav uprave ili kadrovske službe u odnosu na UOR potpisane na određeno vrijeme. Premda smo zadovoljni prijemom većine radnika na kopnu, kao i pomoraca, u stalni radni odnos, ne mogu prihvatiti da neke naše kolegice i kolege, kako na brodovima, tako i na kopnu, nakon pustih godina i tko zna koliko potpisanih UOR na određeno vrijeme, idu ponovo na ulicu i ostaju bez posla, iako su svoju stručnost, znanje, marljivost i vjernost Jadroliniji dokazivali 10 - 15 godina.

Dužobalne linije nema (Predsjednik uprave čvrsto obećao kako on neće biti taj koji je ugasio, kada, eto..ugasi je). Međunarodne linije posluju s gubitcima. Broj putnika i vozila na međunarodnim linijama povećan je u hrvatskim lukama, prema dostupnim statističkim podacima, u odnosu na godinu prije. Ne na brodovima Jadrolinije – tu imamo veliki minus, dok postojeća konkurencija posluje s dobiti.  

Poslovanje je bilo loše. Krivnja sigurno ne leži na posadama brodova. Strah me je samo kako će to biti razlog ukidanja i tih linija, uz obrazloženje komercijalne ne isplativosti, ne uvažavajući da je do toga došlo, po meni, samo zbog (ne)znanja, pa i lijenosti odgovarajućih službi na kopnu, počev od marketinga, komercijale, suradnje s agencijama itd. Sumnjam da je netko odgovarao za takvo poslovanje.

I danas, gledajući stranice dnevnog tiska, nalazim Natječaj s kojim se objavljuje davanje ugostiteljskih prostora, na brodovima „Dubrovnik“, „M. Polo“ i „Zadar“, u zakup, očigledno ne vodeći se računa o našim pomorcima (bijelom osoblju) koji su obnašali poslove na tim brodovima.

Već više godina imamo obećanje kako će se „režijske karte“ ponovno dodijeliti zaposlenicima Jadrolinije. Nismo ih još uvijek vidjeli, a čini mi se da niti nećemo. Tko zna, možda opetovano dobijemo novo obećanje. Nezadovoljstvo kod pomoraca i radnika, koje vlada u Jadroliniji najbolje pokazuje i posljednji pokušaj Uprave da organizira sastanak sa zapovjednim strukturama na brodovima kako bi proradili strategiju razvoja Jadrolinije kroz daleku budućnost (valjda). Organiziranje prijevoza do Rijeke autobusima i smještaj, uz prehranu, na mt „Dubrovnik“ je zbilja krasno. Troškovi maksimalno smanjeni??? 

Interesira me da li su naši predstavnici uprave, prisutni na skupovima, isto tako uzeli autobus ili barem minibus, organizirali smještaj i prehranu na nekom od brodova, ili je to odrađeno na drugi, komotniji način, prijevozom službenim vozilima i smještajem po hotelima? 

Odbijanje velikog dijela zapovjednika i upravitelja da prisustvuju nečijoj samo promociji je pokazatelj ne slaganja  s načinom rada u Jadroliniji. Ne cijeni se i ne uvažava zapovjedni kadar, dok je naš rad plaćen ispod svake razine. 

A naslušali smo se obećanja o povećanju plaća nakon uspješno odrađene sezone (ne znam koje po redu), kao i razmišljanja Predsjednika uprave kako su pomorci i radnici najveći kapital Jadrolinije, te da samo zadovoljan radnik i siguran putnik donosi novac (citirane riječi Predsjednika uprave nakon imenovanja). Gospodo iz uprave, pročitajte, još jednom, dostavljeni kodeks od strane zapovjednog kadra plovnog područja ll. Neće biti na odmet, a možda se nešto izmijeni na bolje.

Na kraju me interesira zašto se skup u Splitu ne organizira na mt „Zadar“, koji se u to vrijeme nalazi vezan u l. Split. Samo se nemojte opravdavati carinskim nadzorom i slično. Sve se može riješiti vrlo kratkim razgovorom s nadležnim službama (znam iz osobnog iskustva).

Pozdravljam vas sve, radnike, pomorce i upravu sa mora!

Kap. Dragomir Mucić

 

Preuzmite dokument OVDJE: Diskusija za skupove radnika JADROLINIJE, Rijeka, Split i Zadar